Wijkraad Bergpolder-Blijdorp-Liskwartier (formeel)

woensdag 28 september 2022

Vroesenpaviljoen, Vroesenlaan 60

R. Plokker

Als u wilt inspreken kunt u dit tot uiterlijk 28-9-2022 12.00 uur per mail doorgeven aan de wijkraadscoördinator Paul Hulsebosch e-mailadres ppt.hulsebosch@rotterdam.nl

Aanwezig:
    Reidar Plokker (voorzitter)
    Karin Padmos
    Annika Schippers
    Ryan Vos
    Lideke Detmers
    Marte Buijsen
    Job Rood

Ook aanwezig:
    Peter Dekkers (wijkmanager)
    Sam Bartijn (wijknetwerker)
    Paul Hulsebosch (wijkraadcoördinator)

Aantal bezoekers: 17

Agenda vastgesteld conform

Elske Schreuder, bewoonster Walenburgerweg, maakt bekend dat groep enthousiaste bewoners de verbouwde weg wil openen zodra de werkzaamheden afgerond zijn. Datum volgt.

Vastgesteld met aantekening:
    Bij punt 6d. Aanpak Rodenrijsestraat is geen onderdeel van aanpak blackspot rotonde Gordelweg, maar apart project.
    Bij punt 7 Rondvraag staat locatie volgend openbaar overleg nog vermeld als Stadscamping Rotterdam, waar de bijeenkomst is verplaatst naar Vroesepaviljoen.

Cultuurregisseur Malina Spoor geeft uitleg over gemeentelijk cultuurbeleid in Rotterdam Noord.
    Focus ligt op vaste 'ankers' (wijkraad ontvangt lijst met vastgestelde ankers) en op de wijken Bergpolder en Provenierswijk.
    Het streven van cultuurregisseur is om het budget van € 2,70 per bewoners per jaar verhoogd te krijgen naar € 5,- per bewoners per jaar. Wijkraad ondersteunt dit streven.
    Cultuurregisseur verwijst naar https://www.cultuurconcreet.nl voor het aanvragen van kunstsubsidie.

Voorzitter en wijknetwerker geven uitleg over gemeentelijk evenementenbeleid. Voorzitter laat plattegronden rondgaan met de locatieprofielen van de evenementenlocaties Vroesepark en Roel Langerakpark (terug te vinden in https://www.rotterdam.nl/vrije-tijd/evenementenvergunning/Locatieprofielen-2022.pdf).
    Bezoeker Ard Buijsen geeft aan dat een deel van het terrein van honkbalvereniging Neptunes wellicht volgend jaar als (uitbreiding op) evenemententerrein Roel Langerakpark gebruikt gaat worden.
    Wijkraad overweegt een enquête over het gemeentelijke evenementenbeleid op te stellen via de Gemeentepeiler.

Aanvraag "RORO tijdelijke kunst buiten in het Liskwartier"
    Twee initiatiefneemsters van RORO Buiten geven uitleg over project.
    Op drie locaties in Noord (waarvan een in Liskwartier) komt een jaar lang een kunstwerk te staan.
    Eén van de betrokken kunstenaars is Anne Kolbe.
    Opening is 27 november.

Discussie tussen wijkraad en bezoekers over huidige opzet bewonersinitiatieven.

Wijkraad besluit in samenspraak met bewoners om de huidige opzet bewonersinitiatieven belachelijk te vinden.

Wijkraad diende eerder, samen met wijkraad Oude Noorden en wijkraad Agniesebuurt-Provenierswijk, ongevraagd advies in over huidige opzet bewonersinitiatieven (zie overleg woensdag 22 juni 2022).

Wijkraadslid Karin Padmos ligt toe.
    Werkzaamheden beginnen 13 oktober, duren een week.
    Rotonde is een dag en twee nachten afgesloten.

Wijkraadslid Karin Padmos ligt toe.
    Duimdrop op Koningsveldeplein gaat vanaf oktober weer open, op woensdagmiddagen van 13:00 uur tot 17:00 uur.
    Team van vijf vrijwilligers zet zich hiervoor in.