De dorps- of wijkraad (hierna: wijkraad) komt op voor de wijk.
Via de wijkraad kunnen bewoners, organisaties en ondernemers bij de gemeente aandacht vragen voor dingen zij belangrijk vinden.
Zoals meer groen, welzijn, bereikbaarheid van de wijk of veiligheid op straat.
De rollen en taken van de wijkraden staan in de Verordening op de Wijkraden 2022.

De wijkraden worden elke 4 jaar door de bewoners gekozen.
Sommige wijkraadsleden zijn geloot.
Lees hierover meer in het Kiesreglement Wijkraden 2022 en Lotingsreglement Wijkraadsleden Rotterdam 2022.

Een wijkraad bestaat uit 5 tot 11 leden.
U kunt meer te weten komen leden van de wijkraden op de pagina 'Wie is wie'.

Voor de formele bijeenkomsten van de wijkraad geldt een Reglement van Orde.
Voor de wijkraden gelden daarnaast ook een Gedragscode, Onderzoeksprotocol Integriteit en Onderzoeksprotocol Disfunctioneren.

Wat wijkraadsleden naast hun wijkraadlidmaatschap aan werk en activiteiten doen, moeten zij openbaar maken.
Alle leden geven hun activiteiten door aan de secretaris van de wijkraad (wijkraadcoƶrdinator).
Hij/zij houdt een register bij van alle functies van de wijkraadsleden.
Dit register moet voor iedereen toegankelijk zijn.

Wat alle leden hebben doorgegeven staat in het overzicht hieronder.
Wanneer er een wijziging is passen we dat in dit overzicht aan.

Via de pagina 'Wie is wie' komt u bij de contactgegevens van uw wijkraad terecht.
U kunt contact opnemen via email, post of in sommige gevallen via social media.
Als ambtenaar van de Gemeente Rotterdam dient u contact op te nemen met de wijkraden via de gebiedsboxen.

Hier vindt u een overzicht van alle gevraagde en ongevraagde adviezen die de 39 wijkraden hebben ingediend: Overzicht wijkraadsadviezen.
De reactie op een wijkraadsadvies is te vinden door te zoeken binnen het overzicht van brieven B&W: Overzicht brieven B&W.