Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Wijkraad Lombardijen (formeel)

donderdag 4 april 2024

19:30 - 21:30
Locatie

Nebo-Kerk, Smeetlandsedijk 280, 3076 DV

Toelichting

Als u wilt inspreken kunt u dit doorgeven aan Rita Brons, wijkraadcoördinator Beverwaard, Groot-Oud IJsselmonde en Lombardijen. Email: r.brons1@rotterdam.nl


U bent van harte welkom om informeel even met de wijkraad te praten, voorafgaand aan de vergadering, tussen 19.00 uur en 19.30 uur

Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1

    Besluit

    De bijeenkomst is geopend.

    ► Aanwezig: Albert Elzinga, Cary Lindeborg, Jerry Lussenburg, Orsine Muntslag, Henk Sterkman, Maartje Swart en Abdelhafid Bouzidi.
    ► Ondersteuning: Lauren Hoeks (Wijkraadcoördinator).

  2. 2

    Besluit

    De agenda is vastgesteld, ‘opzet bijeenkomst met ondernemers’ wordt besproken onder punt 5e, na verkiezing voorzitter wordt ook besloten of er een additioneel lid aansluit bij de bewonersinitiatieven jury (punt 4.a.1).

  3. 3
    Inspreekrecht bewoners
  4. 4
    Ter besluitvorming:
  5. 4.a

    - een voorzitter wordt voor de periode van een jaar gekozen. Er worden na het jaar weer nieuwe verkiezingen gehouden.
    - de stemming is geheim. 
    - ter plekke kunnen kandidaten zich melden. 
    - de verkiezingsprocedure wordt toegelicht in de vergadering

    Besluit

    Albert Elzinga is herkozen tot voorzitter van de wijkraad Lombardijen.

    Eerste stemronde

    • Er zijn zeven stemmen uitgebracht;
    • Er zijn zeven geldige stemmen uitgebracht;
    • Er is geen meerderheid voor één kandidaat:
      • 1 blanco stem;
      • 2 stemmen voor Cary Lindeborg;
      • 1 stem voor Jerry Lussenburg;
      • 3 stemmen voor Albert Elzinga.


    Tweede stemronde
    Er zijn zeven stemmen uitgebracht;
    Er zijn zeven geldige stemmen uitgebracht;
    Er is een meerderheid voor één kandidaat:

    • 2 stemmen voor Cary Lindeborg;
    • 5 stemmen voor Albert Elzinga.
  6. 4.a.1

    Besluit

    Aantal leden jury bewonersinitiatieven wordt bijgesteld naar drie leden, Abdel Bouzidi sluit als derde lid aan van de jury bewonersinitiatieven.

  7. 4.b

    Besluiten

    Besluit volgende bijeenkomst nemen in verband met verkeerde bijlage.

    Voortaan in besluitenlijsten geen namen van insprekers noemen.

  8. 4.c

    • Voorstel: Vaststellen voor een bedrag van €1245,00.

    Besluit

    Het bewonersinitiatief Koningsdag Bingo Fever is vastgesteld voor een bedrag van €1245,00, in lijn met het advies van de jury.

    • Zeven stemmen voor het voorstel;
    • Nul stemmen tegen het voorstel.
  9. 4.d

    • Voorstel: Vaststellen voor een bedrag van €1950,00.

    Besluit

    Het bewonersinitiatief Koningsdag bij Sanna op Zuid is vastgesteld voor een bedrag van €1950,00, in lijn met het advies van de jury.

    • Zeven stemmen voor het voorstel;
    • Nul stemmen tegen het voorstel.
  10. 5
    Ter bespreking:
  11. 5.a

    Besluiten

    De wijkraad vind het waardevol om vaker input te vragen van bewoners op een soortgelijke manier.

    Eerstvolgende informele vergadering concept brief advies burgemeester bespreken, Orsine en Maartje doen voorzet.

    Het emailadres van de wijkraad wordt voortaan gebruikt voor het aanmelden voor (inspreken bij) bijeenkomsten.

    Ongevraagd advies over meldR app de eerstvolgende informele bijeenkomst bespreken.

  12. 5.b

    In de bijlage zit de brief over de niet verleende vergunning voor de kermis (met een slotje erop ivm AVG regels)
    hieronder de toelichting van de wijkmanager: 


    Het belangrijkste punt zit in het feit dat dit wordt aangevraagd als een ‘klein’ A-evenement. In de praktijk zagen we de afgelopen jaren dat het altijd groter werd dan een A’tje, qua attracties, aantrekkingskracht, bezoekersaantallen en impact. Maar dat dan niet de daarbij behorende maatregelen zijn getroffen en er ook geen afstemming heeft plaatsgevonden. En dan gaat het over maatregelen die de aanvrager zelf moet nemen (meer beveiliging bijvoorbeeld) en maatregelen vanuit de gemeente en politie. De behandeltijd van een A-aanvraag is 4 weken en voor een groter evenement 8 weken, vanwege de benodigde afstemming en (diensten)overleggen.
    Ongetwijfeld zal meespelen dat de kosten voor een A-evenement veel lager zijn dan voor een B. Voor elke aanvraag wordt echter een risicoscan ingevuld, en dat bepaalt de impact van het evenement en daarmee de categorie A, A+, B of C.
    Daarnaast is door Stadsbeheer negatief geadviseerd vanwege de schade aan het park. Er is een hele natte periode geweest waardoor de bodem nog meer dan in ander jaren doordrenkt was en makkelijker en ernstiger beschadigd raakt.
    Vanuit de gebiedsorganisatie hebben we positief geadviseerd, vanuit de ervaring dat veel bewoners de kermis eerdere jaren hebben bezocht en gewaardeerd. Wel in de wetenschap dat collega’s van politie en stadsbeheer op andere aspecten negatief zouden adviseren.

    Besluit

    De wijkraad begrijpt de keuzes die gemaakt zijn rondom de vergunning voor de kermis.

  13. 5.c

    • Wat is het programma voor de zaal: wat kan er plaatsvinden buiten de reguliere programmering van Baroeg.

    Besluit

    Abdel en Jerry gaan gesprek aan met Baroeg om te kijken hoe de zaal meer profiel kan krijgen in de wijk.

  14. 5.d

    • De programmamanagers en Spin in 't Web komen op de volgende informele bijeenkomst met de wijkraad praten over de opdracht, de voortgang, samenwerking. Wil de wijkraad dit gesprek voorbereiden en zo ja, hoe?

    Besluit

    De wijkmanager maakt een inventarisatie van de punten in het jaaractieplan waar SOL een rol in heeft, dit zal dienen als de voorbereiding voor het gesprek.

  15. 5.e

    LET OP: kranslegging 4 mei. Net als voorgaande jaren leggen de 3 IJsselmonde wijkraden samen een krans aan bij het herdenkingsmonument aan de Kasteelweg. Elke wijkraad vaardigt een lid af. Wie is het? Instructies volgen later per mail van Gert van Nes

    Besluiten

    Er wordt een vervolgtraining dilemma’s en sociale veiligheid ingepland met Jean-Paul Andela.

    Notitie van Henk over ondernemersbijeenkomst wordt besproken op 18 april.

    Samenstelling jury BI kan van de planning af, is nu gedaan.

    Voorbereiding met het gesprek met wethouder Mohamed-Hoesein van Henk bespreken op 18 april.

  16. 6
    Ter informatie:
  17. 7

    Besluiten

    Henk sluit aan bij de communicatiecommissie om te kijken hoe de wijkraad zich sterker kan profileren (bijvoorbeeld in de Havenloods).

    In juli iemand uit de directie van Havensteder uitnodigen.

    Ombudsvrouw Marianne van den Anker uitnodigen op zelfde vergadering als wethouder Mohamed-Hoesein.

  18. 8

    Besluit

    De bijeenkomst is gesloten.