Wijkraad Afrikaanderwijk (formeel)

maandag 8 juli 2024

't Klooster, Afrikaanderplein 7, 3072 EA Rotterdam

Awais Hassan

Als u wilt inspreken kunt u dit tot uiterlijk 08 juli  2024 12.00 uur per mail doorgeven via gebiedfeijenoord@rotterdam.nl.

Agenda documenten

Agenda is vastgesteld

Tijdens dit onderdeel van de agenda kunnen inwoners van de wijk en andere belanghebbenden het woord nemen. Vooraf aangemelde insprekers worden op de agenda vermeld.
    Subas: Waarom zijn er geen bloemetjes op de Hilledijk?

Onder dit onderdeel van de agenda vallen voorstellen waar de wijkraad een besluit over moet nemen. Een voorstel is akkoord - of vastgesteld - als de meerderheid van de aanwezige wijkraadsleden het ermee eens is. Sommige voorstellen hebben al voor de bijeenkomst een akkoord van de wijkraad en worden tijdens de bijeenkomst alleen nog bevestigd - dit zijn hamerstukken.

De wijkraad stelt tijdens dit agendapunt het overzicht van de genomen besluiten tijdens de vorige formele bijeenkomst vast.

Besluitenlijst d.d. 17 juni 2024 is vastgesteld

Dit onderdeel van de agenda bevat punten waar de wijkraad over in gesprek wil of uitgebreider op in wil gaan.

Vanaf 2023 tot 2033 zal het riool in de Afrikaanderwijk worden vervangen. De werkzaamheden worden verdeeld in verschillende fasen:

• Rood (2026-2028)
    • Blauw (2028-2030)
    • Geel (2030-2033)

SB zal het riool 1-op-1 vervangen, waarbij toekomstbestendigheid wordt gegarandeerd. SO heeft een analyse van de wijk gemaakt en wil een nieuw plan voor de buitenruimte van Afrikaanderwijk Zuidoost opstellen. Dit plan is echter nog niet gefinancierd. Er is wel budget voor het maken van de plannen, maar de kosten op lange termijn zijn nog onbekend en daarom moeilijk te dekken. Verschillende subsidiepotjes kunnen worden aangeboord. Eind 2024 wordt het programma van eisen voor het rode gebied afgerond en in Q1 2025 start het voorlopig ontwerp.
    Wijkraad:
    De wijkraad wil de buurt betrekken bij de plannen en stelt voor om enkele effectieve interventies uit te voeren door gebruik te maken van sleutelfiguren en sociale netwerken om dit te bereiken.

Paula:

• Grondstoffenstation:
      • De financiering voor drie jaar is rond, mede mogelijk gemaakt door de gemeente en Europese fondsen. De buurtbetrokkenheid was aanvankelijk beperkt, maar nu willen we de buurt meer betrekken.
      • Het plan is om het grondstoffenstation om te vormen tot een wijkgebouw, dat al een architectuurprijs heeft gewonnen. We willen een feest organiseren om dit te vieren en de verbinding met de wijk te versterken.
      • Afvalscheiding blijft op locatie plaatsvinden, en we willen de ruimte en programmering van het gebouw beschikbaar stellen aan de wijk.
      • We zullen in de zomer input verzamelen en hopen in september te kunnen starten.

Wijkraad/Wijk:

• Het project lijkt nog niet af. Het afval verzamelproces op zaterdag belemmert het veilig spelen van kinderen.
    • Er zijn zorgen over de netheid in de directe omgeving, vooral vanwege een rattenprobleem.
    • Er is onduidelijkheid over de rol van het station buiten de marktdagen om voor de wijk.

Paula:

• Veel eetbaar voedsel wordt verdeeld onder bewoners, en het restant wordt verwerkt tot gratis maaltijden voor de wijk.
    • We willen graag meer betrokkenheid met de wijk creëren.
    • Broodbakken kunnen bij het grondstoffenstation geplaatst worden.
    • We willen met kinderen en de wijk samenwerken om zwerfafval en voedselverspilling tegen te gaan.

Rotterdams Weerwoord:

• Actief in 11 wijken, waaronder de Afrikaanderwijk.
    • "Tuin van de wijk" is een ontmoetingsplek voor bewoners.
    • Er worden schaduwdoeken in de wijk geplaatst.
    • Bewoners kunnen bij "Tuin van de wijk" terecht voor hulp bij het aanleggen of onderhouden van geveltuintjes.

Dit onderdeel bevat agendapunten die maar kort worden benoemd tijdens de bijeenkomst of die op de agenda staan zodat inwoners van de wijk en andere belanghebbenden deze zelf kunnen bekijken.

De wijkraad Afrikaanderwijk besluit niet zelf over bewonersinitiatieven tot en met €2500, maar heeft dit mandaat aan de wijkmanager gegeven. Daarom staan aanvragen voor bewonersinitiatieven tot en met €2500 niet ter besluitvorming op de agenda. Bij dit agendapunt vindt u een overzicht van de goedgekeurde bewonersinitiatieven tot en met €2500 van de afgelopen maand

Een overzicht van alle uitgestuurde wijkraadsadviezen is te vinden op: Wijkraadadviezen RotterdamRaad - iBabs RIS

Reacties op de adviezen van de wijkraad Afrikaanderwijk die in de afgelopen maand zijn binnengekomen worden bijgevoegd bij dit agendapunt.

Ruben:
    Hoe zit het met het oude schoolgebouw van de Nelson Mandela? Het pand is nog in beheer van de school en er wordt nu leegstandbeheer beleid oftewel anti kraak bewoning. Termijn is niet duidelijk.
    Ramazan:
    Ondanks het melden van overvolle containers, blijft de situatie hetzelfde.
    Sultan:
    Bewoners willen gebruik maken van het pleintje aan de Jouberstraat. Het is een schoolplein, de bewoners dienen het gesprek aan te gaan met de school
    Bewoners geven aan dat er bij warm weer veel overlast is in het Afrikaanderpark waar groepen mannen alcohol nuttigen, wildplassen en hun honden los laten lopen. De wijknetwerker geeft aan om contact met hem op te nemen als zulke situaties zich voordoen.