Wijkraad Afrikaanderwijk (formeel)

maandag 12 februari 2024

't Klooster, Afrikaanderplein 7, 3072 EA Rotterdam

Sultan Bağlikol-Korkut

Als u wilt inspreken kunt u dit tot uiterlijk 12 februari 2024 12.00 uur per mail doorgeven via gebiedfeijenoord@rotterdam.nl.

Opening
    Vaststelling agenda

Tijdens dit onderdeel van de agenda kunnen inwoners van de wijk en andere belanghebbenden het woord nemen. Vooraf aangemelde insprekers worden op de agenda vermeld.
    Hans Zoon spreekt in en wil graag aandacht voor het volgende:
    - De aankondigingen van de openbare vergaderingen van de wijkraad. De jaarkalender staat op de website, maar dit is volgens inspreker niet voldoende hij adviseert ook op de socials en op andere vindlocaties in de wijk de kalender te publiceren.
    - Inspreker uit zijn zorgen over de nieuwe Nelson Mandela school. Dagelijks spelen er kinderen tussen de bouwketen. Dit kan gevaarlijke situaties opleveren.
    - Het wildparkeren door de bouwvakkers rondom de bouwlocaties blijft een groot probleem. Naast dat het gevaarlijke situaties oplevert, geeft het veel irritatie in de wijk
    - Inspreker uit nogmaals de wens om aan te sluiten bij een eventuele klankborgroep voor de ontwikkelingen in de wijk
    Inspreker kondigt aan ook dit jaar weer het terugkerende event “afri opens up’ te willen organiseren. De intentie is om het dit jaar iets uit te breiden en ook een programmering in het park te willen realiseren met lokale partijen. Hij wil graag ook bij wethouder een bedrag vragen ter compensatie voor de overlast voor de afsluiting Roseknoop. De wijkraad wordt gevraagd of ze achter dit event staan en eventueel ook wil bijdragen. De wijkraad zegt toe dit idee in een besloten vergadering te bespreken, mits ze de uitgewerkte plannen krijgen. De planning voor het event is in het weekend van 31 augustus

Onder dit onderdeel van de agenda vallen voorstellen waar de wijkraad een besluit over moet nemen. Een voorstel is akkoord - of vastgesteld - als de meerderheid van de aanwezige wijkraadsleden het ermee eens is. Sommige voorstellen hebben al voor de bijeenkomst een akkoord van de wijkraad en worden tijdens de bijeenkomst alleen nog bevestigd - dit zijn hamerstukken.

De wijkraad stelt tijdens dit agendapunt het overzicht van de genomen besluiten tijdens de vorige formele bijeenkomst vast.

Besluitenlijst is vastgesteld

Het Jaar Actie Plan 2023 is vastgesteld

Dit onderdeel van de agenda bevat punten waar de wijkraad over in gesprek wil of uitgebreider op in wil gaan.

In navolging van het succes van vorig jaar, is er 27 februari a.s. weer een ontbijt voor moeders en oma’s. Het doel is om op te halen hoe zij hun wijk ervaren en wat aandachtpunten zijn in de wijk.

Er komen steeds meer meldingen bij verschillende wijkraadsleden van overlast van bezoekers Maassilo. Het gaat dan om wildplassen, geluidsoverlast en vervuiling. Meldingen kunnen via 14010, meldpuntoverlast en DCMR bij de instanties gemeld worden.

Enige tijd geleden zijn de prullenbakken bij de bankjes bij de Da Costa school verwijderd. Bewoners vragen waarom dit is en of deze prullenbakken teruggeplaatst kunnen worden. Deze locatie zal in ieder geval ook in de schouw met stadsbeheer meegenomen worden.

Dit onderdeel bevat agendapunten die maar kort worden benoemd tijdens de bijeenkomst of die op de agenda staan zodat inwoners van de wijk en andere belanghebbenden deze zelf kunnen bekijken.

De wijkraad Afrikaanderwijk besluit niet zelf over bewonersinitiatieven tot en met €2500, maar heeft dit mandaat aan de wijkmanager gegeven. Daarom staan aanvragen voor bewonersinitiatieven tot en met €2500 niet ter besluitvorming op de agenda. Bij dit agendapunt vindt u een overzicht van de goedgekeurde bewonersinitiatieven tot en met €2500 van de afgelopen maand.

- Buurtbijeenkomst Speeltuin Afrikaanderplein

Een overzicht van alle uitgestuurde wijkraadsadviezen is te vinden op: Wijkraadadviezen RotterdamRaad - iBabs RIS

Reacties op de adviezen van de wijkraad Afrikaanderwijk die in de afgelopen maand zijn binnengekomen worden bijgevoegd bij dit agendapunt.

Rondvraag