Wijkraad Kralingen (formeel)

maandag 12 december 2022

Pro Rege, Oudedijk 113. de Kerkzaal

L.A. van Overdam

Als u wilt inspreken kunt u dit tot uiterlijk 12-12-2022 tot 12.00 uur per mail doorgeven aan de wijkraadscoordinator Roxanne Cobben, ror.cobben@rotterdam.nl

Formele gedeelte

Conform met opmerkingen

Hoofdstuk 1:
    • Er wordt vanuit de aanwezigen gereageerd over het concept wijkakkoord. Het wijkakkoord is een levend document.
    • De Seniorenraad geeft als extra aanvulling mee dat er ook aandacht voor ouderenwoningen moet komen in nieuwe ontwikkelprojecten. Het is niet van groot naar kleiner, maar van groot naar beter. Dit wordt nog aangepast.
    • Vraag van een bewoner hoe er wordt gekeken naar de voorzieningen in de Esch. Het heeft zeker de aandacht.
    • Hoe ziet Kralingen aan de Maas hun rol t.o.v. de wijkraad. Actie: later om tafel voor een verdiepend gesprek hierover. Inplannen begin volgend jaar.
    Hoofdstuk 2:
    • De wijkraad houdt in de gaten dat de golfclub behouden blijft in de A-Z ontwikkeling.
    • De wijkraad hoopt dat het gesprek rondom het hondenbeleid snel is opgelost.
    • Binnen nu en twee maanden komt de omgevingsvisie.
    • Er is ook aandacht voor schade na evenement in het Kralingse Bos. De organisatoren zijn verantwoordelijk voor herstellen van schade.
    • Bij nieuwe ontwikkelingen ook aandacht voor blauw (water).
    Bewoner meldt iets leuks, namelijk dat de Studentenhub (voorheen Student Hotel) veel meer wil samenwerken met en in de wijk. Zo is er al een etentje en een Bingo georganiseerd. STOK zal later eventueel ook nog schriftelijk reageren op het concept wijkakkoord.

Hoofdstuk 3:
    De seniorenraad geeft aan dat de MeldR app voor ouderen niet heel makkelijk te gebruiken is. Graag zou de Seniorenraad zien dat er weer schouwen worden gehouden samen met bewoners. Dit helpt ook met participatie om samen met buurt en bewoners het beter doen. Meer aandacht voor mensen die niet digitaal vaardig zijn. Er wordt een suggestie gedaan dat er altijd gebeld kan worden naar 14010. Daar kunnen dezelfde meldingen gemaakt worden als via de MeldR app.

Verkeersveiligheid
    • Gevaarlijke plekken zoals Honingerdijk (bij Excelsior) en kruispunt Oudedijk - Willem Ruyslaan hebben de aandacht.
    • Fietsers en voetgangers hebben tegenstrijdige belangen, dus bewoner adviseert deze te scheiden.
    • Vraag van bewoner over de invloed van de Wijkraad op de begroting. De wijkraad kan lobbyen richting de gemeenteraad als blijkt dat er niet genoeg geld beschikbaar wordt gesteld door het college voor de acties in het jaaractieplan.
    • De trekker van het KIC (Kralingen Informatiecentrum) is overleden. Nu lijkt het verloren te gaan. De plek is uitstekend, alleen zou iemand anders het moeten overnemen.
    • Ook aandacht voor communicatie in andere talen zoals Turks en Marokkaans.

Wordt verschoven naar het volgende overleg.

Afsluiting met een hapje en een drankje (21.00 tot ....)