Wijkraad Mathenesse (formeel)

dinsdag 27 februari 2024

De Inloop/De Kombuis, Bulgaarsestraat 4

Paul Hulsebosch

Als u wilt inspreken kunt u dit tot uiterlijk 27 februari 2024 12.00 uur per mail doorgeven via ppt.hulsebosch@rotterdam.nl.

Aanwezig:
    Daan Salomone (voorzitter)
    Andro Wittenberg
    Sofrani Jozefzoon
    Wouter Zuidema
    Francisca Monteiro

Afwezig: Alexandra Bădescu

Ook aanwezig:
    Lot Mertens (cheerleader lokale democratie)
    Paul Hulsebosch (wijkraadcoördinator)

Aantal bezoekers: 12

Vastgesteld conform

Festival Unforseen 1 maart 2024, Brutus (Keileweg 10-18). Telefoonnummer voor melden overlast tijdens festival: 06-41885702 (via flyer ook gedeeld met omwonenden).
    De wijkraad heeft 9 vrijkaarten bedongen voor het festival, die verdeeld zullen worden onder jongeren uit de wijk.

Oproep: 7 maart - bijeenkomst verkeersmaatregelen rechter oever in Timmerhuis. 19:00 - 21:00 uur. Wijkraad en bewoners zijn welkom. Geïnteresseerden kunnen zich melden bij de wijkraad.
    Oproep: 4 april horecagebiedsplan Pier 80, 19:00 - 20:00 uur. Voor bewoners en wijkraad.
    Oproep: 16 maart - wijk clean-up, Pinasplein, 12:00 - 16:00 uur. Voor en door bewoners (en wijkraad).

- Bewoner uit klacht over zwervende winkelwagentjes van Lidl en Dirk van den Broek. Wouter Zuidema heeft hier contact over opgenomen met wijkagent. Die heeft beide supermarkten hierop aangesproken.
    - Bewoners vragen om geldautomaat in de wijk.

Vastgesteld conform

Wijkraad doet verslag van recente bijeenkomsten:
    - Stuurgroep Veilig. Daan Salomone en Wouter Zuidema waren namens de wijkraad aanwezig.
    - Opening Schaatsbaan bij Silja. Wouter Zuidema werd onverwacht gevraagd de opening van de schaatsbaan te verrichten, samen met de kinderburgemeester van Rotterdam.
    - Nieuwjaarsbijeenkomst wijkraden en gemeenteraad Stadhuis. Wijkraad gaat gemeenteraadsleden uitnodigen voor wandeling door de wijk.
    - Daan Salomone heeft overleg met de voorzitters van de andere drie wijkraden in Delfshaven.
    - Bewonersavond schepen- en landenbuur. Andro Wittenberg was namens wijkraad aanwezig. Vooral vervanging riolering kwam aan bod. Start in schepenbuurt.
    - Voorlichtingsbijeenkomst ProRail, voor nog te bouwen treinstation bij Van Nellefabriek. Francisca Monteiro en Wouter Zuidema waren namens wijkraad aanwezig. Onderdeel van geplande woonwijk. Op 9 april vervolgbijeenkomst.
    - Wijkraad heeft wijkagent geholpen met stickeren van weesfietsen. Francisca Monteiro en Wouter Zuidema waren namens wijkraad aanwezig. Gestickerde fietsen worden binnen vier weken verwijderd. Bij deze eerste actie zijn bijna 100 fietsen gestickerd. Wijkraad maakt duidelijk dat er veel administratie komt kijken bij het stickeren. Er volgt een vervolgafspraak, om andere delen van de wijk ook af te gaan.
    - Valentijnsdag-actie. Kwam over als spontane actie op Franselaan. Wouter Zuidema was Mr. Valentijn in groot hartvormig kostuum. De wijkraad ontvangt nog de ingeleverde kaartjes met wensen voor de wijk die door bewoners zijn ingevuld.

- Voorplanters markten: € 1250,-.

De wijkraad neemt de volgende initiatieven in beraad en deelt initiatiefnemers binnen twee weken de de uitslag mee.
    - Naaiclub 2024 € 3.770,-. Toelichting door aanvrager. Aanvraag voor een heel jaar. Is sociale activiteit, die voor verbinding zorgt tussen deelnemers.
    - Jaarprogramma De Boog € 3.900,-. Toelichting door aanvrager.
    - Scratch en zang uitvoering € 625,- (kwart van de aanvraag, andere driekwart door andere wijkraden)
    - Ontbijt Prof. Poelsflat € 3.590,-.

Wijkraad kent € 1250,- aan Voedseltuin, voor aanvraag Voortplanters.

Er is € 2500,- aangevraagd. De aanvraag wordt verdeeld over Mathenesse en Bospolder-Spangen-Tussendijken.

Voorzitter sluit de vergadering