Wijkraad Bloemhof (formeel)

woensdag 12 juni 2024

Speeltuin de Driehoek, Heer Danielstraat 55, 3073 DC Rotterdam

Marco van Lent

Als u wilt inspreken kunt u dit tot uiterlijk 12-06-2024 12.00 uur per mail doorgeven via gebiedfeijenoord@rotterdam.nl.

Opening
    Vaststelling agenda

Tijdens dit onderdeel van de agenda kunnen inwoners van de wijk en andere belanghebbenden het woord nemen. Vooraf aangemelde insprekers worden op de agenda vermeld.

- Dhr. Tourné
    De nieuwbouw van het Dahliablok is extreem duur, terwijl er een grote vraag is naar sociale huurwoningen.

Dit onderdeel van de agenda bevat punten waar de wijkraad over in gesprek wil of uitgebreider op in wil gaan.

Bewoners vragen waarom zoveel geld in dit project wordt geïnvesteerd in plaats van in andere zaken zoals het tegengaan van criminaliteit.

Het doel is om efficiënter te werken om mensen die al jaren in het systeem vastzitten eindelijk goed te helpen, zodat er weer capaciteit vrij komt voor andere hulpbehoevenden.

De wijkraad heeft de vraag ter kennisgeving aangenomen.

Er is een omgevingstafel ingericht waar verschillende partijen zich bij kunnen aansluiten, waaronder de wijkraad. Niet alle onderwerpen zijn interessant voor de wijkraad, maar sommige wel, zoals de herinrichting van de Strevelsweg en de toekomstige hov verbinding. Daarnaast komen er verschillende deeltafels waar de wijkraad ook bij kan aansluiten.

Strevelsweg:

• Tijdens verkeersacties is er weinig tot geen overlast, maar buiten deze acties blijft de overlast bestaan.
    • Na eerdere investeringen ging het tijdelijk beter, maar de overlast keerde terug na afloop van de aanpak. Er is nu een plan om de aanpak opnieuw op te pakken.

Boulevard - Zuid:

• Gesprek tussen wijkraden en wijkmanagers.
    • De herinrichting van de Groene Hilledijk staat on hold vanwege het definitieve plan betreffende de HOV.

Ghausia Moskee:

• De herinrichting van het Putseplein is niet naar tevredenheid uitgevoerd.

Kralingse Veer:

• Bodemzakking is ook een probleem. Er wordt een gesprek gepland met Bloemhof om ervaringen te delen op 2 juli.

Petitie:

• Er wordt een afspraak gepland met Woonstad om de petitie over te dragen.

PSU Kamelia:.

• De wethouder wil dat Kamelia een maatschappelijke functie krijgt.
    • Opties: een maatschappelijke functie, een maatschappelijke functie gecombineerd met wonen, of enkel wonen.

Dit onderdeel bevat agendapunten die maar kort worden benoemd tijdens de bijeenkomst of die op de agenda staan zodat inwoners van de wijk en andere belanghebbenden deze zelf kunnen bekijken.

De wijkraad Bloemhof besluit niet zelf over bewonersinitiatieven tot en met €2500, maar heeft dit mandaat aan de wijkmanager gegeven. Daarom staan aanvragen voor bewonersinitiatieven tot en met €2500 niet ter besluitvorming op de agenda. Bij dit agendapunt vindt u een overzicht van de goedgekeurde bewonersinitiatieven tot en met €2500 van de afgelopen maand.

Een overzicht van alle uitgestuurde wijkraadsadviezen is te vinden op: Wijkraadadviezen RotterdamRaad - iBabs RIS

Reacties op de adviezen van de wijkraad Bloemhof die in de afgelopen maand zijn binnengekomen worden bijgevoegd bij dit agendapunt.

Onder dit onderdeel van de agenda vallen voorstellen waar de wijkraad een besluit over moet nemen. Een voorstel is akkoord - of vastgesteld - als de meerderheid van de aanwezige wijkraadsleden het ermee eens is. Sommige voorstellen hebben al voor de bijeenkomst een akkoord van de wijkraad en worden tijdens de bijeenkomst alleen nog bevestigd - dit zijn hamerstukken.

De wijkraad stelt tijdens dit agendapunt het overzicht van de genomen besluiten tijdens de vorige formele bijeenkomst vast.

Besluitenlijst d.d. 15 mei 2024 is vastgesteld

• Sport en Speldag 2024 honoreren met de opmerking dat er volgend jaar gebruik moet worden gemaakt van een andere subsidie.
    • < strong>Oogstfeest Parade en Summerschool< /strong> honoreren met de opmerking dat deze volgend jaar niet gehonoreerd zullen worden.
    Rondvraag