Wijkraad Bloemhof (formeel)

woensdag 13 maart 2024

Speeltuin de Klimroos, Putsebocht 183, 3073 HH Rotterdam

Marco van Lent

Als u wilt inspreken kunt u dit tot uiterlijk 13 maart 2024 12.00 uur per mail doorgeven via gebiedfeijenoord@rotterdam.nl.

Agenda documenten

Opening

Agenda is vastgesteld

Tijdens dit onderdeel van de agenda kunnen inwoners van de wijk en andere belanghebbenden het woord nemen. Vooraf aangemelde insprekers worden op de agenda vermeld.

Dit onderdeel van de agenda bevat punten waar de wijkraad over in gesprek wil of uitgebreider op in wil gaan.

Ongevraagd advies is in concept zal uitgewerkt worden, petitie wordt overhandigdt aan wethouder Simons.

Er is een projectleider aangesteld om de mogelijkheden voor een maatschappelijke invulling van 'Kamelia' te onderzoeken.

1. Speeltuin aan de Fucsiastraat: Bewoners hebben gesprekken gehad en 8 vrijwilligers aangemeld. Samenwerking wordt gezocht met lokale scholen voor periodieke afstemming. Doel is om de speeltuin op zaterdagmiddagen te openen met een Koningsdagactiviteit als kick-off.
    2. Veilige straten (30 km/u zones): Verkeerslessen op basisscholen zijn onderdeel van het project. Er wordt gewerkt aan een aanpak voor overlast, inclusief bezorgscooters. Advies aan de raad om ongelukken met bezorgscooters in kaart te brengen.
    3. Horecagebiedsplan: De gemeente streeft naar consolidatie in het Bloemhof-gebied. Overlast van de Maassilo wordt besproken met omliggende wijken.
    4. NPRZ en de wijkraad willen gezamenlijk onderwerpen oppakken, te bespreken binnen de wijkraad.

Dit onderdeel bevat agendapunten die maar kort worden benoemd tijdens de bijeenkomst of die op de agenda staan zodat inwoners van de wijk en andere belanghebbenden deze zelf kunnen bekijken.

De wijkraad Bloemhof besluit niet zelf over bewonersinitiatieven tot en met €2500, maar heeft dit mandaat aan de wijkmanager gegeven. Daarom staan aanvragen voor bewonersinitiatieven tot en met €2500 niet ter besluitvorming op de agenda. Bij dit agendapunt vindt u een overzicht van de goedgekeurde bewonersinitiatieven tot en met €2500 van de afgelopen maand.

• Ouderen activiteiten 2024 1e helft

Een overzicht van alle uitgestuurde wijkraadsadviezen is te vinden op: Wijkraadadviezen RotterdamRaad - iBabs RIS

Reacties op de adviezen van de wijkraad Bloemhof die in de afgelopen maand zijn binnengekomen worden bijgevoegd bij dit agendapunt.

• Reactie op het ongevraagd advies Wijkraad Bloemhof over beklag afhandeling ontslag en opvolging wijkraadsleden

Onder dit onderdeel van de agenda vallen voorstellen waar de wijkraad een besluit over moet nemen. Een voorstel is akkoord - of vastgesteld - als de meerderheid van de aanwezige wijkraadsleden het ermee eens is. Sommige voorstellen hebben al voor de bijeenkomst een akkoord van de wijkraad en worden tijdens de bijeenkomst alleen nog bevestigd - dit zijn hamerstukken.

De wijkraad stelt tijdens dit agendapunt het overzicht van de genomen besluiten tijdens de vorige formele bijeenkomst vast.

Besluitenlijst d.d. 17 januari 2024 is vastgesteld

12 maandsrapportage 2023 is vastgesteld.

Wijkverslag 2023 is vastgesteld.

Jaar Actie Plan 2024 is vastgesteld.

Het ongevraagd is vastgesteld met de opmerking dat de titel aangepast dient te worden.

17. 6.f

Bewonersinitiatieven Gevraagd bedrag Besluit wijkraad
    Winterse dagen 2024 €12.000 Toekennen, in het vervolg tijdig in gesprek gaan met initiatiefnemer.
    Diverse activiteiten voor kids 2024 1e helft €5.700 Toekennen, met de eis dat de initiatiefnemer het gesprek aangaat met partners in de wijk.
    Rondvraag