Wijkraad Bloemhof (formeel)

woensdag 17 januari 2024

Huis vd Wijk Irene, Oudelandstraat 75, 3073 LJ Rotterdam

Marco van Lent

Als u wilt inspreken kunt u dit tot uiterlijk 17-1- 2024 12.00 uur per mail doorgeven via gebiedfeijenoord@rotterdam.nl.

Agenda documenten

Vaststelling agenda

Tijdens dit onderdeel van de agenda kunnen inwoners van de wijk en andere belanghebbenden het woord nemen. Vooraf aangemelde insprekers worden op de agenda vermeld.

Dit onderdeel van de agenda bevat punten waar de wijkraad over in gesprek wil of uitgebreider op in wil gaan.

De Wijkraad Bloemhof bespreekt met R.de Zwart van de Alliantie Hand in Hand. De stand van zaken rondom de aanpak van de Boulevard Zuid, met onder andere aandacht voor het Riederplein, de inrichting van de Groene Hilledijk en het autoluw maken daarvan alsmede koningsdag.

Roy geeft uitleg over de huidige fase en het doel van het alliantieprogramma. De Brancheringscommissie, bestaande uit de gemeente, ondernemers, en wijkraden, bespreken de invulling van leegstaande gemeentelijke panden. Ondernemers klagen over  schijnbare leegstand in gemeentelijke panden. Hoewel contractueel verhuurd, staan de panden praktisch leeg door bureaucratische kwesties in contracten met huurders, beheerd door de afdeling vastgoed.
    Op de Boulevard Zuid zijn er twee bedrijveninvesteringszones (bizzen), één voor pandeigenaren en één voor ondernemers. De wijkraad benadrukt het belang van het evalueren van economische effecten van het winkelaanbod in Feyenoord XL op de Boulevard Zuid.
    De activiteitencommissie, na rellen opgebouwd, blijft bestaan om nieuwe bewonersinitiatieven voor de boulevard te ondersteunen. Koningsdag wordt morgen ambtelijk besproken en volgende week in de activiteitencommissie van de alliantie.

De wijkraad schrijft een advies, met het antwoord daaropvolgend een gesprek met Vastgoed

De Wijkraad heeft het verzoek gekregen om zitting te nemen aan de Omgevingstafel voor de Oostflank. De Oostflank is een reeks voornemens van de Gemeente die gecentreerd rondom de nieuwe Tramlijn tussen Alexandrium en Zuidplein over de derde stadsbrug gerealiseerd moet gaan worden. Inmiddels is er een overleg geweest met een aantal andere wijkraden over de wenselijk vanwege de voorwaarden die aan deelname gesteld worden en de uiteindelijke inbreng die gegeven kan worden. Ook de ondernemers van de Boulevard Zuid zijn gevraagd deel te nemen.

De wijkraad zal in overleg gaan met de organisatie van de Omgevingstafel om de af te spreken randvoorwaarden voor deelname aan de tafel te bespreken

• Veiligheid en incidenten Oud en Nieuw
      - In Hillesluis waren brandstichtingsincidenten waarbij de ME moest ingrijpen, gevolgd door een vergelijkbaar incident in Bloemhof met opnieuw optreden van de ME.
      - Een steekpartij in de Walravenbuurt resulteerde in de arrestatie van de verdachte in Bloemhof, waar ook een steekincident plaatsvond. Een onderzoek wordt uitgevoerd om de oorzaken van deze incidenten te analyseren. Een veiligheidssessie is gepland voor maart, waarbij de stadsmarinier en de politie betrokken zullen zijn.
      - Midden in de nacht vond er nog een steekincident plaats op het Oleanderplein.
      - Over het algemeen waren er dit jaar relatief minder eindejaarsgerelateerde incidenten dan in voorgaande jaren.
    • Schoon in de Wijk
      _Schone Stad ondervindt momenteel een achterstand, met nog aanzienlijke hoeveelheden afval op straat. De gemeente werkt actief aan een inhaalslag om dit probleem aan te pakken en de stad weer op orde te brengen.
    • Speeltuin NHVO
      - Begin februari start het gesprek met de bewoners .
      - Door tijdelijk beheer van de BSW wordt de speeltuin opengehouden.
      - Onzekerheid over de naamswijziging van de speeltuin.
      - Streven naar gezonde speeltuinen in de wijk Bloemhof is van belang.

Dit onderdeel bevat agendapunten die maar kort worden benoemd tijdens de bijeenkomst of die op de agenda staan zodat inwoners van de wijk en andere belanghebbenden deze zelf kunnen bekijken.

De wijkraad Bloemhof besluit niet zelf over bewonersinitiatieven tot en met €2500, maar heeft dit mandaat aan de wijkmanager gegeven. Daarom staan aanvragen voor bewonersinitiatieven tot en met €2500 niet ter besluitvorming op de agenda. Bij dit agendapunt vindt u een overzicht van de goedgekeurde bewonersinitiatieven tot en met €2500 van de afgelopen maand.

Een overzicht van alle uitgestuurde wijkraadsadviezen is te vinden op: Wijkraadadviezen RotterdamRaad - iBabs RIS

Reacties op de adviezen van de wijkraad Bloemhof die in de afgelopen maand zijn binnengekomen worden bijgevoegd bij dit agendapunt.

Onder dit onderdeel van de agenda vallen voorstellen waar de wijkraad een besluit over moet nemen. Een voorstel is akkoord - of vastgesteld - als de meerderheid van de aanwezige wijkraadsleden het ermee eens is. Sommige voorstellen hebben al voor de bijeenkomst een akkoord van de wijkraad en worden tijdens de bijeenkomst alleen nog bevestigd - dit zijn hamerstukken.

De wijkraad stelt tijdens dit agendapunt het overzicht van de genomen besluiten tijdens de vorige formele bijeenkomst vast.

Besluitenlijst d.d. 13 december 2023