Wijkraad Cool-Scheepvaartkwartier-Stadsdriehoek (formeel)

dinsdag 20 december 2022

WORM ( Boomgaardsstraat 71)

Als u wilt inspreken kunt u dit tot uiterlijk 20-12-2022 12.00 uur per mail doorgeven via gebiedcentrum@rotterdam.nl.

Aanwezig:
    Edson Olf
    Fien van den Assem
    Leon Houtzager
    Marco Kole
    Loes Rojer
    Renske Wienen

Afwezig:
    Sandra de Vries

Vaststelling agenda
    Inspreekrecht bewoners

Mevr. Mulder wilt haar ongerustheid uiten over de uitbreiding van de nachthoreca en de overlast hiervan bij verruiming van nachtelijke openingstijden. Met name door geluidsoverlast bij buitenhoreca, veelal gelegen nabij slecht geïsoleerde woningen. Er wordt aan de wijkraad gevraagd om ook een kritisch geluid richting de gemeenteraad te geven over deze keerzijde van deze ontwikkelingen.

Akkoord bevonden en de nieuwe wijkraadcoördinator heeft deze informatie reeds ontvangen.

Bekrachtigen van doelen, resultaten en acties.

Concept JAP is bekrachtigd door de wijkraad.

Tussentijds vinden formele besluitmomenten plaats:

1. Beoordeling door clusters (5 december t/m 31 januari)
    2. Informeren/betrekken wijkraad voortgang (eind jan t/m begin feb)
    3. Beoordeling door Wijk MT (1 februari t/m 28 februari)
    4. Beoordeling door Rayonberaad (1 maart t/m 15 maart)
    5. Vaststelling concept door Wijkraden (16 maart t/m 31 maart) --> agendapunt formele bijeenkomst maart

Wijkraad is akkoord met een eerste voorzet/concept van de wijkmanager. De wijkraadcoördinator vraag na wanneer de wijkraad dit concept kan verwachten.

Hoe wenst de wijkraad de uitkomsten van het participatietraject en de clusters n.a.v. het het jaaractieplan terug te koppelen?

De wijkraad gaat hierover later definitieve besluiten nemen, maar heeft hierover nu al de volgende ideeën:
    - Fysieke bijeenkomst om een presentatie te geven
    - Informatie delen op internet
    - Fysiek/grafisch, met name betreft de acties
    - (Ook) een Engelstalige presentatie geven
    - Terugkoppeling naar bewoners die input gegeven hebben
    - Het maken van een (professionele) video
    - De wijk in gaan (bv inhuren van een marktkraam)
    - Iets visueel printen, waardoor het de aandacht trekt
    - Brieven sturen

Akkoord met aanpassing dat aanmelding voor een denktank een mogelijkheid is en het benoemen van een einddatum betreft de invulling van de enquête ontbreekt. Ook het specifiek benoemen wat het standpunt van de wijkraad zelf is, samen met de input van de bewoners, belangrijk om te benadrukken. De wijkraad neemt deze aanpassingen mee, voor deze brief verzonden zal worden naar de bewoners via Marco Kole,

Renske Wienen maakt een opzet en zal dit delen met de wijkraadsleden ter besluitvorming.

Dit punt schuift inhoudelijk door naar de informele bijeenkomst van de wijkraad.

15. 5.f

De wijkraad wilt in 2023 verder kijken hoe deze pilot verder ingezet kan worden en uit te werken. Marco Kole is hierin contactpersoon.

16. 5.g

Marco Kole en Edson Olf komen terug op de vraag vanuit de wijkmanager over hoe de wijkraad de invulling hiervan ziet, waarna dit voorgelegd kan worden aan het secretariaat.

17. 5.h

Voor de bewonersinitiatieven boven de €2.500 is er de mogelijkheid ontstaan dat de wijkraad de gelegenheid krijgt om te kunnen adviseren. Een advies moet natuurlijk wel gebaseerd zijn op de Nadere regels bewonersinitiatieven, de daarin benoemde beoordelingscriteria en de opgenomen weigeringsgronden. Deze toets wordt standaard al door de netwerkers gedaan, maar de vraag is of de wijkraad met dit proces wil meekijken.

Akkoord bevonden dat de wijkraad dit graag wil.

Dit is dhr. Oppelaar per 01.02.2023

Rondvraag