Wijkraad Afrikaanderwijk (formeel)

maandag 19 juni 2023

Kocatepe, Afrikaanderplein 40, 3072 EC Rotterdam

Sultan Bağlikol-Korkut

Als u wilt inspreken kunt u dit tot uiterlijk 19 juni 2023 12.00 uur per mail doorgeven via gebiedfeijenoord@rotterdam.nl.

Agenda documenten

Welkomstwoord bestuur Kocatepe.

Wijkraadsleden Ismail & Ruben zijn afwezig.

Vastgesteld met toevoeging 5.e Afvalverzameling.

• Soliman el Yakoubi

Opmerkelijk dat wij als veel gebruiker niet meegenomen agendapunt Toekomst Sportzaal Afrikaanderplein. Wijkraadslid Lahoucine Amrins vindt belangrijk om duidelijkheid te krijgen over de toekomst van de zaal gezien de functie in de wijk. Daarom is dit punt geagendeerd. De wijkraad is uitgenodigd om langs te komen bij de activiteiten van JAR.

• De heer/mevrouw Zoon

Beplanting Pretorialaan i.v.m. Koningsdag
    Hortensia’s zijn weggehaald in voorbereiding op Koningsdag, nieuwe bloemen geplant. Ziet er niet uit. Kan de wijkraad hier niet wat mee. (Wijkmanager neemt het mee in haar schouw met beheer)

Plannen bouw Hogeschool Laan op Zuid (Hillekop)
    Kan de wijkraad aanwezig zijn bij de bewonersbijeenkomsten van de gemeente. Graag aandacht aan geven.

Inrichting buitenruimte Kuil en andere gebieden
    Bewoners gevraagd naar een Klankbordgroep om mee te praten over de inrichting sinds februari geen antwoord op gehad.
    (Wijknetwerker pakt dit op met SO)

Gebrek aan handhaving in de wijk (m.n. parkeren en verkeersgedrag)
    Er is bijna geen handhaving in de wijk. Wegens personeelstekort, bewoners vindt dit niet kunnen.
    De gemeente & handhaving is bezig om de capaciteit vergroten, alleen dat duurt even.
    Bouwvakkers parkeren in het gras, dat doen ze maanden. Rijden over de fietspad en voetpad. (Wordt aangekaart bij SO)

• Francis Copini

Nelson Mandela park en stadsboulevard Maashaven Oostzijde
    - Zorgen over veiligheid en bereikbaarheid.
    - Brede stoep wordt niet veel meegedaan.
    - Voldoende parkeergelegenheid
    - Willen ons opstellen als gesprekspartner.
    Wijkmanager meldt Frans aan bij de Klankbordgroep

Besluitenlijst d.d. 22 mei 2023 is vastgesteld.

Aanwezige wijkraadsleden stemmen unaniem om het advies uit te sturen.

Ondanks de recente inbraken, gaat het de goede kant op als we kijken naar de objectieve cijfers wat betreft auto en woninginbraken.
    Wat betreft auto inbraken, zijn er iets meer dan afgelopen jaar.
    Onderzoek wijst uit dat cameratoezicht het subjectieve veiligheidsgevoel verbeterd kan worden maar maakt het niet altijd veiliger.

Christaan de wetstraat 55+, veel oudere vrouwen willen graag een wekelijkse activiteit. Ze willen ook hulp met brieven. Infoplein ’t Klooster zijn bewoners welkom met hulpvragen en ook brieven.
    SOL wil graag langskomen op voorlichting te geven bij de ouderen over het aanbod van SOL.

Toekomst Sportzaal Afrikaanderplein

Klankbordgroep functioneert goed omdat partijen uit alle wijken aangeven wat ze vinden wat niet goed gaat. Samenwerkingen tussen ondernemingsverenigingen bevorderd. Project ligt schema, wordt snel gekeken naar oplossingen bij onveilige situaties.

Schouw rondom leeuwenkuil met de gemeente, om de gevaarlijke situatie te bespreken. Er wordt gekeken met een verkeerskundige hoe de Paul Krugerstraat veiliger gemaakt kan worden. De straat gaat open bij het aanleggen van de Stadsverwarming.

Door Zomer op Zuid meerdere activiteiten in de wijk.