Wijkraad Hillesluis (formeel)

dinsdag 19 maart 2024

Riederkwartier, Stichtseplein 2, 3074 TN Rotterdam

Bilal Saidi

Als u wilt inspreken kunt u dit tot uiterlijk 19 maart 2024 12.00 uur per mail doorgeven via gebiedfeijenoord@rotterdam.nl.

Agenda documenten

Tijdens de bijeenkomst kunnen er foto's gemaakt worden die op social media geplaatst worden.
    Indien u daar bezwaar tegen heeft horen wij het graag.

Agenda is vastgesteld

Tijdens dit onderdeel van de agenda kunnen inwoners van de wijk en andere belanghebbenden het woord nemen. Vooraf aangemelde insprekers worden op de agenda vermeld.

- Dhr Botbijl
    Woonstad vraagt aan bewoners of de bewoners akkoord gaan met vervanging van de kozijnen bij een akkoord 70%. Binnen drie weken graag een reactie. Er is geen informatieavond geweest. VVE is niet geïnformeerd.

Andere bewoners geven aan ook slechte ervaringen te hebben met woonstad en dat met name de communicatie niet op orde is.

Onder dit onderdeel van de agenda vallen voorstellen waar de wijkraad een besluit over moet nemen. Een voorstel is akkoord - of vastgesteld - als de meerderheid van de aanwezige wijkraadsleden het ermee eens is. Sommige voorstellen hebben al voor de bijeenkomst een akkoord van de wijkraad en worden tijdens de bijeenkomst alleen nog bevestigd - dit zijn hamerstukken.

De wijkraad stelt tijdens dit agendapunt het overzicht van de genomen besluiten tijdens de vorige formele bijeenkomst vast.

Besluitenlijst d.d. 27 februari 2024 is vastgesteld

De meerderheid van de wijkraad geeft aan mee te willen tekenen. Wijkraadslid Leonieke Schouwenburg heeft prinicpieel tegengestemd.

Bewonersinitiatieven Gevraagd bedrag Ambtelijk advies Besluit wijkraad
    Girlz Club €3.825 €3.825 Conform Advies
    Iftar Dialoog €5.000 €4.075 Conform Advies¹
    Zeehond €2.780 €2.780 Conform Advies ²

1. Wijkraadslid Deniz Catikkas onthoudt zich van stemmen bij deze BI aanvraag.
    2. De wijkraad zal dit initiatief eens in de vier jaar ondersteunen.

Dit onderdeel van de agenda bevat punten waar de wijkraad over in gesprek wil of uitgebreider op in wil gaan.

Het schoon pandje aan de Riederlaan is een initiatief dat een jaar geleden is gestart, nadat de stadsmarinier en de manager van Schone stad besloten om de reinigingsinspanningen in de wijk te verlengen. Het doel is om de wijk zo lang mogelijk schoon te houden. Voor deze werkzaamheden worden onder andere mensen met afstand tot de arbeidsmarkt ingezet. Dit gebeurt met behoud van uitkering en is extra inzet bovenop de reguliere schoonmaakactiviteiten. Ted, de wijkconcierge, stuurt de vier mensen aan die vanuit Werk & Inkomen komen. Het initiatief is een pilot van een jaar met budget voor dit jaar, maar door bezuinigingen is het nog onzeker of het permanent kan worden geregeld. Er zijn drie ploegen van zes personen die in onregelmatige diensten werken, waarbij de hele wijk regulier wordt schoongemaakt en extra aandacht wordt besteed aan specifieke gebieden op basis van meldingen. Meldingen van vervuiling worden ook naast de reguliere werkzaamheden afgehandeld.

Dit onderdeel bevat agendapunten die maar kort worden benoemd tijdens de bijeenkomst of die op de agenda staan zodat inwoners van de wijk en andere belanghebbenden deze zelf kunnen bekijken.

De wijkraad Hillesluis besluit niet zelf over bewonersinitiatieven tot en met €2500, maar heeft dit mandaat aan de wijkmanager gegeven. Daarom staan aanvragen voor bewonersinitiatieven tot en met €2500 niet ter besluitvorming op de agenda. Bij dit agendapunt vindt u een overzicht van de goedgekeurde bewonersinitiatieven tot en met €2500 van de afgelopen maand.

• Mannen in beweging
    • Iftar Riederbuurt
    • Wijk iftar buurtbewoners en buurtmoeders
    • Iftar Walravenbuurt
    • E Jaya de nos historia

Een overzicht van alle uitgestuurde wijkraadsadviezen is te vinden op: Wijkraadadviezen RotterdamRaad - iBabs RIS

Reacties op de adviezen van de wijkraad Hillesluis die in de afgelopen maand zijn binnengekomen worden bijgevoegd bij dit agendapunt.