Wijkraad Hillesluis (formeel)

dinsdag 23 januari 2024

Riederkwartier, Stichtseplein 2, 3074 TN Rotterdam

Bilal Saidi

Als u wilt inspreken kunt u dit tot uiterlijk 23  januari 2024 12.00 uur per mail doorgeven via gebiedfeijenoord@rotterdam.nl.

Tijdens de bijeenkomst kunnen er foto's gemaakt worden die op social media geplaatst worden.
    Indien u daar bezwaar tegen heeft horen wij het graag.

Vastgesteld

Tijdens dit onderdeel van de agenda kunnen inwoners van de wijk en andere belanghebbenden het woord nemen. Vooraf aangemelde insprekers worden op de agenda vermeld.

• Dhr. Zaid vraagt naar de prestaties van de wijkraad en krijgt als reactie dat er binnenkort een wijkverslag komt.
    • Dhr. Botbijl uit bezorgdheid over onduidelijkheid van de gemeente met betrekking tot overlast tijdens Feyenoord-wedstrijden en onvoldoende handhaving op verkeerd geparkeerde auto's en het parkeerverbod op de Breeweg. De gemeente heeft toegezegd de Feyenoordregeling te onderzoeken voor Hillesluis. De wijkraad zal handhaving vragen naar het aantal uitgeschreven bekeuringen tijdens Feyenoord-wedstrijden.
    • Vraag over de volgende bijeenkomst betreft huisvesting aan de Dalweg. Op 1 februari zullen wethouders Buijt, Achbar & Zeegers overleggen en beslissingen nemen. Bij een positief besluit zal een organisatieplan worden opgesteld en een vergunning worden aangevraagd, gevolgd door een participatietraject.
    • Eigenaar Solen meldt het verwijderen van 40/50 parkeerplekken aan de Polderlaan en de afwijzing van een ondernemingsvergunning, waarbij de wijkraad begrip toont. Vraag naar laad- en losontheffing en verzoek aan handhaving om de laad- en loszone op de Hilledijk te onderzoeken, evenals het verplaatsen van ongebruikte laad- en loszones. De wijknetwerker zal een afspraak maken de eigenaar van Solen en Toezicht & Handhaving.

Onder dit onderdeel van de agenda vallen voorstellen waar de wijkraad een besluit over moet nemen. Een voorstel is akkoord - of vastgesteld - als de meerderheid van de aanwezige wijkraadsleden het ermee eens is. Sommige voorstellen hebben al voor de bijeenkomst een akkoord van de wijkraad en worden tijdens de bijeenkomst alleen nog bevestigd - dit zijn hamerstukken.

De wijkraad stelt tijdens dit agendapunt het overzicht van de genomen besluiten tijdens de vorige formele bijeenkomst vast.

Besluitenlijst d.d. 19 december 2023 is vastgesteld met toevoeging.
    Toevoeging: Opmerking wijkagent voelt zich onveilig om te handhaven tijdens Feyenoord evenementen.

Dit onderdeel van de agenda bevat punten waar de wijkraad over in gesprek wil of uitgebreider op in wil gaan.

Directie Veilig voert gesprekken met jongerenwerkers om oudjaarsnacht te evalueren. In februari zal de accounthouder uitgenodigd worden om het gesprek te voeren, zowel over de algemene veiligheid als specifiek over Eindjaar en Boulevard Zuid.

Niet aanwezig.

• Drie pleinen, Van malsterenplein, Van heaftenplein en walravenplein.
    • Participatie gestart in 2020 tijdens coronaperiode, met investeringen niet alleen in woningen maar ook in leefomgeving.
    • Definitief ontwerp voor pleinen besproken met bewoners tijdens informatiemarkt in november 2022; Van Malsterenplein bijna klaar, enkele elementen ontbreken.
    • Beplanting voor alle pleinen gepland eind februari; strikte controle op ruimtegebruik aannemer, vooral parkeervakken vanwege hoge parkeerdruk.
    • Toezichthouders aanwezig om klachten op te vangen en onnodige ruimteclaim door aannemer te voorkomen.
    • Wijkraad wil informatie over aantal parkeerplekken dat aannemer kan gebruiken bij uitvoering inrichtingsplan.
    • Bankjes met rugleuningen voor mindervaliden keren terug op pleintjes.
    • Onderhoud en beheer door stadsbeheer, vaak met garantieafspraken met aannemers.
    • Wijkmanager benadrukt de behoefte aan verbetering van de buitenruimte.
    • De wens van bewoners was extra speelvoorzieningen, zoals een tennistafel, maar uiteindelijk is besloten om de nadruk te leggen op het vergroenen van het plein.
    • Participatieproces bij pleinenaanpak wordt doorgelicht en besproken met wijkraad en gemeente.
    Schouwen in 2024

Dit onderdeel bevat agendapunten die maar kort worden benoemd tijdens de bijeenkomst of die op de agenda staan zodat inwoners van de wijk en andere belanghebbenden deze zelf kunnen bekijken.

De wijkraad Hillesluis besluit niet zelf over bewonersinitiatieven tot en met €2500, maar heeft dit mandaat aan de wijkmanager gegeven. Daarom staan aanvragen voor bewonersinitiatieven tot en met €2500 niet ter besluitvorming op de agenda. Bij dit agendapunt vindt u een overzicht van de goedgekeurde bewonersinitiatieven tot en met €2500 van de afgelopen maand.

Een overzicht van alle uitgestuurde wijkraadsadviezen is te vinden op: Wijkraadadviezen RotterdamRaad - iBabs RIS

Reacties op de adviezen van de wijkraad Hillesluis die in de afgelopen maand zijn binnengekomen worden bijgevoegd bij dit agendapunt.