Wijkraad Pendrecht-Zuidwijk (formeel)

Formele openbare bijeenkomst Wijkraad Pendrecht/Zuidwijk

woensdag 2 november 2022

Koffiezaal v/d Open Hof - Seinpost Slinge, Middelharnisstraat 153, 3086 GJ Rotterdam

L.C. Werleman

Als u wilt inspreken kunt u dit tot uiterlijk woensdag 2 november 2022 12:00 uur per mail doorgeven via GebiedCharlois@rotterdam.nl

Agenda documenten

Opening

Mevrouw L. Werlemans stelt zich voor. Zij zal tot dat er opvolging komt, de taak als technisch voorzitter op zich nemen voor de wijkraad Pendrecht /Zuidwijk.

1. Hebben de wijkraadsleden voldoende ruimte en ondersteuning om hun rol te pakken?
    2. Waar zitten de knelpunten of juist goede voorbeelden?
    3. Hoe staat het met het proces om te komen tot het wijkakkoord?
    4. Wat zijn de ervaringen met bewonersinitiatieven in de tweede ronde?
    5. Wat verder ter tafel komt.

geen

1.Hebben de wijkraadsleden voldoende ruimte en ondersteuning om hun rol te pakken?
    De leden zijn blij met de Willeke als wijkraadscoördinator en de ondersteuning. Begeleiding is belangrijk. Was in het begin erg rommelig en kenden de leden elkaar niet. Maar inmiddels loopt het goed, en weten de leden wat ze aan elkaar en de coördinator hebben, en waar zij terecht kunnen.
    2.Waar zitten de knelpunten of juist goede voorbeelden?
    Er komt veel op de wijkraadleden af. Zij zijn nog niet compleet. Hier wordt hard aan gewerkt. Is wel een gemis om de taken uiteindelijk goed te kunnen verdelen.
    3.Hoe staat het met het proces om te komen tot het wijkakkoord?
    het loopt als een trein!! samenwerking met WRC en de wijkmanager is goed. Leden vertellen afzonderlijk hoe fijn het proces en de participatie loopt. Het is even aanpoten maar leuk te doen.
    4.Wat zijn de ervaringen met bewonersinitiatieven in de tweede ronde?
    beoordelingen zouden goed getoetst moeten worden (nu ambtelijke toetsing door wijknetwerker en manager). Met stemronde wordt er weinig gestemd wellicht door onbekendheid bij de inwoners.
    5.Wat verder ter tafel komt.
    Afronding
    Rapporteur en griffier zijn blij met de opbrengst. Nemen mee dat de rol van de wijkraadsleden na opstartfase is gevonden. dat het Wijkakkoord op mooie en leuke manier loopt. En de zorg over bekendheid stemmen van de Bewonersinitiatieven.

Vastgesteld
    5e vervalt wordt in besloten overleg behandeld
    5f vervalt wordt in besloten overleg behandeld

Inspreekrecht bewoners

Besluiten

Dit punt zal structureel op de agenda komen van de formele/openbare  wijkraadsvergaderingen om te blijven toetsen. Riet zal de contactpersoon zijn voor Peter Eggink.

Riet Velders geeft aan mee te willen naar de klankbordgroep op 8 december namens de wijkraad.

Peter Eggink spreekt in en om de wijkraad mee te geven hoe de stand van zaken is rondom het plaatsen van 3 windmolens aan het vaanplein, van 250 meter hoogte. Deze worden op Barendrechts grondgebied geplaatst en gaan zeker voor veel overlast zorgen. In decibellen en slagschade. Gemeente is op de hoogt en Wethouder Zeegers wordt over de stand van zaken gerapporteerd. Vraag is of er iemand vanuit de wijkraad aan wil sluiten in de klankbordgroep.

Is al behandeld tijdens de kennismaking met Rapporteur en Griffier

We willen heel graag een gesprek met Marco Pastors van NPRZ rondom alle frustraties. Wijkraadscoordinator neemt dit mee om een bezoek te plannen met wijkraad en NPRZ.

Er is veel onduidelijk rondom het programma NPRZ De wijkraad wil graag meer duidelijkheid en transparantie. Maken zich ook zorgen rondom de uitbreiding van onder meer uren van de lessen. Het verslag/evaluatie na 10 jaar geeft wel iets meer duidelijkheid, maar de frustratie is niet weg.

Riet Velders heeft de projectleider Benra Kousemaker geadviseerd om 2 keer per jaar een bewonersbijeenkomst te organiseren voor een terugkoppeling aan de bewoners rondom zichtbaarheid van eventuele verbeteringen die voortvloeien uit het project "Maak je Wijk".

Riet Velders legt uit wat het onderzoek "Maak je Wijk' inhoud en geeft aan dat er op 7 november nog een bijeenkomst is waar je bij kan aansluiten.

Geen

Er is wat negatieviteit ontstaan onder sommige bewoners. Het gaat dan om de muurschildering aan de Harkulo. Hierop staat een jonge man afgebeeld die van team enkelband is. Prachtig porject maar er is wat onrust onder sommige bewoners. Het project heeft veel voorstanders maar dus ook tegenstanders. Dit heeft alles te maken met een vrij beperkte communicatie. Advies is in de toekomst rondom dit soort projecten een betere communicatie voeren met omwonenden. Zodat echt een ieder weet wat de achterliggende gedachte is van het realiseren van dit soort projecten.

Vervalt

16. 5.f

Vervalt

Besluiten

Geen

Vraag is of er al wat bekend is rondom de Zuiderkroon.
    Met 100 % kan de wijkraad niets aangeven maar de wens is natuurlijk heel groot om deze open te houden. Er wordt achter de schermen hard gewerkt.

Geen

Er is nog veel onduidelijk rondom de overgang van Gas naar elektrisch.
    Advies van wijkraad is om de Aardgasvrij huiskamer aan Plein 1953 te bezoeken voor uitleg over hoe het allemaal werkt en hoe de toekomst eruit gaat zien.

Ruud Willems
    Meld dat er 1 keer per week bij Vitaal Pendrecht een Sociaal Juridisch medewerker aanwezig is . Dit is een mooie laagdrempelige manier, voor de mensen die de weg naar de vraagwijzer niet willen en of kunnen maken.

Vergadering wordt afgesloten

Quote van Riet Velders ter afsluiting:

Een druppel is niks.
    Velen maken de Zee!