Wijkraad Crooswijk (formeel)

woensdag 21 december 2022

Huis van de Wijk De Nieuwe Branding, Isaac Hubertstraat 151

Martijn Heikoop

Als u wilt inspreken kunt u dit tot uiterlijk 21-12-2022 tot 12.00 uur per mail doorgeven aan de wijkraadscoordinator Roxanne Cobben, ror.cobben@rotterdam.nl

Geen insprekers

Ter bespreking

Wat vinden jullie en hoe hiermee verder?

• De wijkraad geeft aan dat het bekende verhalen uit de wijk zijn.
    • Volgende informele vergadering wordt er besproken of er behoefte is aan een toelichting.

Conform

• Motie ontbijt op school volgende informele vergadering bespreken.
    • Rafael licht toe dat hij met een aantal mensen bezig is met de nieuwe editie van Crooswijk Zaait. Er zijn veel toffe talenten in de wijk en het is goed om die te laten zien en met elkaar te verbinden. Er is ook een mogelijkheid om jezelf of idee te pitchen die avond. Nadere informatie volgt.
    • De organisatie is nog op zoek naar een goede locatie voor 200 mensen.
    • Een bewoner vraagt aan de wijkraad of het goed gelukt is om gehoord te worden op het stadhuis?
    • De wijkraad geeft aan dat er een goede samenwerking is tussen de wijkraad en ambtelijke organisatie en aanspraak op de gemeenteraad nog niet echt nodig is geweest.
    • De wijkraad is nog steeds lerende en heeft de ambitie volgend jaar de weg wat proactiever te bewandelen richting het stadhuis.
    • De seniorenraad geeft aan dat hun punten zijn opgenomen in het concept wijkakkoord en dat zij vertrouwen hebben dat het goed gaat komen.

Marije, Andrew en Olga

Behoefte om dit te bespreken of op de eerste informele vergadering van 2023?

Conform met toelichting

• Er is behoefte om dit verder te bespreken tijdens een formele vergadering.
    • De communicatie naar bewoners / gebruikers is een aandachtspunt.
    • Actie: Roxanne zal mobiliteit uitnodigen voor de eerste formele vergadering.
    • Eventuele vragen van te voren verzamelen en sturen naar mobiliteit.

• Rafael organiseert op 8 februari 2022 een trappenloop voor kinderen op de Euromast.
    • Kinderen uit Crooswijk en Kralingen doen mee.
    • Hij doet de oproep voor begeleiders en eventueel ingangen bij scholen om nog meer kinderen mee te laten doen.

Conform met toelichting

• Gisteren was de wijkraad met een delegatie bij de voorbespreking met Stadsontwikkeling en Havensteder aanwezig. Dit was een goed gesprek. De wijkraad heeft het gevoel goed meegenomen te worden in het participatietraject over de buitenruimte.
    • Alle doelgroepen worden meegenomen
    • Wijkraad is er scherp op dat het traject goed bewandeld wordt voor zowel de woningen als de buitenruimte.
    • De Seniorenraad geeft aan dat er fouten zaten in de flyer. Deze fouten zijn hersteld op de website.
    • Het project zal ook zitting nemen in de wijkhub waar mensen kunnen binnenlopen.

Voorstel:

1. Presentatie SO over visie van Meekerengebied.
    2. Gezamenlijke opstart
    Om 21 uur starten we met een speeddate sessie, waarbij wijkraadsleden en Saskia, Janny, Tim, Kevser en Roxanne met jullie kort uitwisselen wat we in 2022 gedaan hebben, en wat we in 2023 gaan doen. Dat doen we een half uur, om daarna plenair te bespreken wat iedereen heeft gehoord of meegekregen. Op basis daarvan bespreken we de gezamenlijke wensen en ambities voor het jaar, met overlegvormen en momenten erbij (bijv. planning 2023).
    Ter voorbereiding aan iedereen het verzoek om deze vragen voor te bereiden:

• Hoe kijk je terug op 2022? Wat ging goed, wat ging minder goed?
    • Wat wil je in 2023 doen/bereiken voor de wijk als wijkraadslid? Wat vind je leuk om te doen? Heb je een beeld hoe je dat gaat doen? Wie en wat heb je daarbij nodig?

Conform

Feestelijke afsluiting met een hapje en een drankje