Wijkraad Dijkzigt-Oude Westen (formeel)

maandag 15 april 2024

Leeszaal West, Rijnhoutplein 3

Jim Pedd

Als u wilt inspreken kunt u dit tot uiterlijk 15-4-2024 tot 12.00 uur per mail doorgeven via gebiedcentrum@rotterdam.nl.

Aanwezig:
    Jim Pedd (voorzitter)
    Annedebora van Kooij
    Muzaffer Durmaz
    Hennie van Schaik
    Betty Hiwat

Ook aanwezig:
    Jean-Paul Andela (extern voorzitter)
    Paul Hulsebosch (wijkraadcoördinator)

Aantal bezoekers: 2 (wijkagenten)

Vergaderdiscipline: tijdens openbare vergaderingen waar bewoners bij zijn, spreken we elkaar aan met u en achternaam. Ook de voorzitter spreken we aan met u of voorzitter.

Agenda akkoord na toevoeging van agendapunt 'Mededelingen'.

• Woensdag 17 april, 13:30, jeugdbieb West (Nieuwe Gaffel) viert vijfjarig bestaan. Wijkraad is uitgenodigd.
    • Woensdag 17 april, 16:00 uur opening wijkpark Oude Westen in aanwezigheid van wethouder Karremans. Wijkraad is uitgenodigd, maar heeft geen formele rol.

Geen gegadigden

• Toevoegen bij agendapunt 6.b Jaaractieplan 2024 dat halverwege een lid van de wijkraad is vertrokken (wat het verschil in het aantal getelde stemmen verklaart).
    • Aangeven bij punt 8 Rondvraag dat voorstel tot mediation afkomstig is van Annedebora van Kooij.

Besluitenlijst aangenomen met wijzigingen. Zie aantekeningen.

Aangepaste versie besluitenlijst toegevoegd.

Wijkraadcoördinator licht voortgang werving nieuwe leden toe. Wijkraadcoördinator wijst daarbij op de recent aangepaste regelgeving over het aantal leden van een wijkraad.

Begin maart is voor alle wijken van Rotterdam het tweejaarlijks verschijnende wijkprofiel gepubliceerd. Zie https://wijkprofiel.rotterdam.nl/nl/2024/rotterdam/rotterdam-centrum

Wijkraad besluit het wijkprofiel middels een niet diepgaande scan te analyseren en opvallende punten te belichten. Ieder wijkraadslid scant het wijkprofiel en mailt bevindingen aan Annedebora van Kooij. Wordt in samengevatte vorm geagendeerd voor besloten vergadering van 13 mei.

Wijkraad vraagt gesprek aan met wijk-MT over voortgang Jaaractieplan 2024.
    Wijkraad agendeert start proces Jaaractieplan 2025 voor besloten vergadering 13 mei 2024.

Hennie van Schaik: het verplaatsen van de bushalte aan de Rochussenstraat graag toevoegen aan dit agendapunt. Bewoners stellen niet over deze verplaatsing geïnformeerd te zijn.
    Annedebora van Kooij: de vele werkzaamheden zijn niet te vinden op gemeentelijke websites.

Wijkraad schrijft ongevraagd advies over gebrekkige voorlichting voor omwonenden over werkzaamheden 's Gravendijkwal, Henegouwerlaan en Rochussenstraat.

Wijkraad verzoekt wijkraad Middelland-Nieuwe Westen dit advies samen te schrijven en in te dienen. Jim Pedd en Hennie van Schaik schrijven een concept-advies.

• Wijkraad dringt aan op gesprek met wijknetwerker Tom Warnik over diverse aanvragen (oa. aanvraag wormenhotel).
    • Wijkraad stelt voor de helft van het totaal beschikbare bedrag bewonersinitiatieven 2024 voor Dijkzigt-Oude Westen te reserveren voor aanvragen gedaan na 1 juli 2024. Totaal beschikbaar in 2024: € 85.724,-. Te reserveren voor tweede helft 2024: € 42.862,-.

De wijkraad besluit het mandaat van de wijkmanager per direct terug te brengen tot € 0,-.

De wijkraad herintroduceert de oude beslis-discipline: de wijkraadsleden kunnen binnen drie kalenderdagen per e-mail reageren nadat een aanvraag bewonersinitiatief met hen gedeeld is door de wijknetwerker. Als in de reactie van een wijkraadslid gevraagd wordt om nadere bespreking, wordt de aanvraag aangehouden en geagendeerd voor de eerstvolgende wijkraadvergadering. Mocht een wijkraadslid niet binnen drie kalenderdagen reageren op de mail waarin het initiatief met hen gedeeld is, dan geldt dat als goedkeuring van het initiatief.

Twee wijkagenten bezoeken de vergadering.
    Advies van agenten: wijkraad, zet je in voor meer BOA's, want de gemeente zet in het Oude Westen te weinig BOA's in. Er is er nu één, maar er zouden er vijf moeten zijn. Wijkraad besluit dit voor te leggen aan de betrokken wethouder (dit gebeurt ter plekke via WhatsApp).

Annedebora van Kooij:

• Bloemetje voor vijfjarig bestaan Jeugdbieb West. Betty Hiwat bezorgt dit namens de wijkraad.
    • Bloemetje voor heropening horecagelegenheid Bonaparte (Nieuwe Binnenweg). Annedebora van Kooi neemt hiervoor initiatief
    • Actieplan buitenslapers. De wijkraad wil graag betrokken worden bij dit actieplan en verzoekt om contact met  verantwoordelijk ambtenaar.

Jim Pedd:

• Vraagt om overzicht aantal geregistreerde bijeenkomsten in 2024 voor de vijf zittende wijkraadsleden. Wijkraadcoördinator deelt dit overzicht.
    • Vraagt aan de wijkraadcoördinator wijkwethouder Zeegers uit te nodigen voor een bezoek aan de wijkraad.
      Wijkraadcoördinator nodigt de wethouder uit en deelt mee dat wethouder Zeegers op woensdag 10 juli een dag in of vanuit de wijkhub Oude Westen werkt.

Voorzitter vat de vergadering samen en sluit de vergadering