Wijkraad Crooswijk (formeel)

dinsdag 19 maart 2024

Huis van de wijk De Nieuwe Branding, Isaac Hubertstraat

Rick Blad

LET OP! We beginnen de vergadering om 19.15 uur (inloop vanaf 19.00) i.p.v. 20.00 uur.
Daarna is Crooswijk Zaait (zie agenda)
Als u wilt inspreken kunt u dit tot uiterlijk 19-3-2024 12.00 uur per mail doorgeven via ror.cobben@rotterdam.nl.

Laatste vergadering van Marije.

Marije wordt door de voorzitter bedankt voor haar inzet de afgelopen twee jaar.

Conform

Tijdens dit onderdeel van de agenda kunnen inwoners van de wijk en andere belanghebbenden het woord nemen. Vooraf aangemelde insprekers worden op de agenda vermeld.

19.30 - 19.40 uur Bewoner Anneke Strasters en Hr. Moussa (Bestuur Moskee) willen inspreken over het overlast parkeren bij de Moskee.

• Bewonersvereniging Slachthuisterrein komen inspreken over de parkeeroverlast in hun straten bij de moskee. Ook de heer Moussa (bestuurslid van de moskee) sluit aan.
    • Op vrijdagen is het altijd heel erg druk en nu met de Ramadan ook. De bewoners kunnen hun eigen auto niet parkeren. Ook wordt er hard gereden door de straten. De bewoners geven aan dat dit al jaren een probleem is, maar de klachten worden alleen maar erger.
    • De heer Moussa geeft aan dat de moskee doet hun best om mensen erop aan te spreken, maar is aan toezicht en handhaving om te handhaven en bekeuren. De bewoners geven aan dat de Keurmeesterstraat en Boezemdwarsstraat te smal zijn voor twee auto's. Een oplossing zou zijn om de straat eenrichting te maken.
    • Ook wordt er geparkeerd voor Aafje en dit is levensgevaarlijk omdat de ambulance er dan niet door kan.
    • De bewoners vragen om meer toezicht & handhaving, extra scanauto's en bekeuren.
    • De wijkraad erkent de situatie van de bewoners. De wijkraad ziet de straten ook als geschikt voor eenrichtingsverkeer.
    • Een andere bewoner geeft aan dat er bij het Generaal van der Heijnenplein ook problemen zijn met parkeerdruk en verkeeraso's.
    • Een bewoner noemt als andere oplossing om aan een kant de parkeervakken weg te halen.
    • Ook vraagt de moskee om meer fietsparkeerplaatsen in de openbare ruimte. Ook i.v.m. de boksschool.
    • De wijkraad is het eens dat er meer gehandhaafd moet worden. De wijkraad brengt het onder de aandacht bij toezicht en handhaving en mobiliteit.

Onder dit onderdeel van de agenda vallen voorstellen waar de wijkraad een besluit over moet nemen. Een voorstel is akkoord - of vastgesteld - als de meerderheid van de aanwezige wijkraadsleden het ermee eens is. Sommige voorstellen hebben al voor de bijeenkomst een akkoord van de wijkraad en worden tijdens de bijeenkomst alleen nog bevestigd - dit zijn hamerstukken.

De wijkraad stelt tijdens dit agendapunt het overzicht van de genomen besluiten tijdens de vorige formele bijeenkomst vast.

Conform

• Bewoners geven aan dat het plan valt of staat met de diversiteit aan winkels.

Conform

Dit onderdeel van de agenda bevat punten waar de wijkraad over in gesprek wil of uitgebreider op in wil gaan.

Conform

• Een bewoner geeft aan dat het wel goed is om de familie te betrekken. Verder is de wijkraad akkoord om een straat, plein, weg o.i.d. naar haar te vernoemen. Dit proces kan echter 10 jaar duren.

Op 25 maart a.s. wordt er een bewonersavond georganiseerd voor de bewoners in de straat.

Dit onderdeel bevat agendapunten die maar kort worden benoemd tijdens de bijeenkomst of die op de agenda staan zodat inwoners van de wijk en andere belanghebbenden deze zelf kunnen bekijken.

De wijkraad Crooswijk besluit niet zelf over bewonersinitiatieven tot en met €2500, maar heeft dit mandaat aan de wijkmanager gegeven. Daarom staan aanvragen voor bewonersinitiatieven tot en met €2500 niet ter besluitvorming op de agenda. Bij dit agendapunt vindt u een overzicht van de goedgekeurde bewonersinitiatieven tot en met €2500 van de afgelopen maand.

Conform

Een overzicht van alle uitgestuurde wijkraadsadviezen is te vinden op: Wijkraadadviezen RotterdamRaad - iBabs RIS
    Reacties op de adviezen van de wijkraad Crooswijk die in de afgelopen maand zijn binnengekomen worden bijgevoegd bij dit agendapunt.

Een meegetekend advies met de Wijkraad Bloemhof in de bijlage.

Conform.

• De wijkraad (Rick) gaat hiermee aan de slag. De wijkraad zal tramlijn 7 en buslijn 38 extra onder de aandacht te brengen.
    • Bewoners geven aan dat men het ov minder gebruikt door het deelvervoer, maar dat het deelvervoer voor veel overlast zorgt in de wijk (overal en nergens worden scooters en elektrische fietsen geparkeerd).
    • De witte velden bij het Schuttersveld speciaal voor deelvervoe parkeren worden helemaal niet gebruikt.
    • De wijkraad pleit ook voor mobiliteitshubs voor Crooswijk. Dan kun je je scooter alleen daar parkeren en anders krijg je een boete of kun je je scooter niet uitzetten. De wijkraad gaat hier een ongevraagd advies over schrijven richting het college.

Conform

Kom gezellig langs bij Crooswijk Zaait!

Wilt u de wijkraad Crooswijk ook volgen buiten de bijeenkomsten om?
    ► Ga naar het Facebook profiel van Wijkraad Crooswijk
    ► Ga naar het Instagram profiel van Wijkraad Crooswijk