Wijkraad Crooswijk (formeel)

dinsdag 16 april 2024

Huis van de wijk De Nieuwe Branding, Isaac Hubertstraat 153

Rick Blad

Als u wilt inspreken kunt u dit tot uiterlijk 16-4-2024 12.00 uur per mail doorgeven via ror.cobben@rotterdam.nl.

Agenda documenten

Vaststelling agenda

Tijdens dit onderdeel van de agenda kunnen inwoners van de wijk en andere belanghebbenden het woord nemen. Vooraf aangemelde insprekers worden op de agenda vermeld.

Conform

• Bewoner geeft aan dat zij via de bewonersvereniging een AID heeft aangevraagd voor een buitenplek. Er zijn wel AIDs in de wijk maar veel binnendeurs en zijn vaak niet altijd toegankelijk. Ze roept op andere bewoners/bewonersverenigingen ook AID's aan te vragen.
    • Rattenoverlast door brood en voedsel op straat. Er staat ook een scooter daar zitten ratten in.
    • Positieve nood: bewoners zien wel meer boa's handhaving.
    • Wijkraad neemt het mee naar Stadsbeheer/Handhaving.

Onder dit onderdeel van de agenda vallen voorstellen waar de wijkraad een besluit over moet nemen. Een voorstel is akkoord - of vastgesteld - als de meerderheid van de aanwezige wijkraadsleden het ermee eens is. Sommige voorstellen hebben al voor de bijeenkomst een akkoord van de wijkraad en worden tijdens de bijeenkomst alleen nog bevestigd - dit zijn hamerstukken.

Conform
    Bumin is geinstalleerd als nieuw wijkraadslid.

De wijkraad stelt tijdens dit agendapunt het overzicht van de genomen besluiten tijdens de vorige formele bijeenkomst vast.

Conform

De wijkraad stemt tijdens dit agendapunt over de binnengekomen bewonersinitiatieven boven de €2500.

In stemming: Crooswijk op Stelten

Conform vastgesteld.
    31 augustus vindt Crooswijk op Stelten plaatst op het Schuttersveld.

Dit onderdeel van de agenda bevat punten waar de wijkraad over in gesprek wil of uitgebreider op in wil gaan.

• Hoe herken je armoede?
    • Bewoner geeft aan dat 14 mei NOK bij elkaar komt. Dit is een netwerk van mensen die ook iets met armoede doen. Bewoner stuurt het door naar de wijkraad.
    • Mensen missen een prikkel.
    • Mensen zijn moe, durven niet, schaamte willen niet.
    • Is een te groot en hardnekkig probleem
    • Ken je mensen die hiermee bezig houden, informele netwerken meldt je aan bij Doortje.

• Bumin gaat ook ondersteunen kwetsbare jeugd / mobiliteit.
    • Bewoners vragen meer aandacht voor ouderen en eenzaamheid voor ouderen.
    • De volgende vergadering 21 mei gaat over Bouwen Wonen, daar zit ook een presentatie in over van Groot naar Beter.
    • Kwetsbare jeugd. Rafael en Doortje zijn bezig met een ongevraagd advies over meer integrale jeugdaanpak. Meer outreachend werken. Durven niet hard aan te pakken. 18 juni is de vergadering over Kwetsbare Jeugd.
    • Kansen voor iedereen (Olga/Doortje). Doortje is bezig met het organiseren van een expertmeeting armoede en een spreker vanuit de Erasmus universiteit. Olga is bezig met armoedeplatform.
    • Rick heeft ingesproken over van Meekerengebied en vooral gepleit voor behoud van groen en ontmoetingsplekken in de buitenruimte en goed onderhoud van de buitenruimte. Ook is er een gevraagd advies geschreven over de vervoersplannen 2024 en gevraagd voor vaker rijden van bus 38 en aandacht voor halte bij Hoppensteyn. Ook ondersteunt de wijkraad het idee van Oude Noorden voor wijkbus. Rick geeft aan dat er gisteren een ernstig ongeluk was op de Crooswijkseweg en Pijperstraat. Dus hij heeft binnenkort een gesprek met mobiliteit over deze kruising.
    • Ron betrokken met ontwikkeling Crooswijkseweg. Herinrichting Nieuw-Crooswijk, gebied is overgedragen door de projectontwikkelaar aan de gemeente, dus bewoners kunnen kenbaar maken waar ze tegenaan lopen. Ron is ook in gesprek met Jasper en Fred over de programmering in DOCK. Doortje wordt ook aangehaakt door Ron.
    • Volgende week een schouw in Rubroek, bewoners lopen ook mee. Horecagebiedsplan. op Crooswijkseweg ook meer horeca tegenover de apotheek. Pand van Havensteder. Andrew handhaving en politie meer aandacht voor hangjongeren. Samen met de wijkmanager ouders aangesproken en nu is het beter. 8 jaar oud kwart voor 12. de basis daar moet je het aanpakken. Crooswijkseweg moet schoon zijn.
    • Olga Kansen voor iedereen armoede platform voor mensen die ermee bezig zijn, ook het informele netwerk/hulpverleners en weten waar iedereen mee bezig zijn.

Dit onderdeel bevat agendapunten die maar kort worden benoemd tijdens de bijeenkomst of die op de agenda staan zodat inwoners van de wijk en andere belanghebbenden deze zelf kunnen bekijken.

De wijkraad Crooswijk besluit niet zelf over bewonersinitiatieven tot en met €2500, maar heeft dit mandaat aan de wijkmanager gegeven. Daarom staan aanvragen voor bewonersinitiatieven tot en met €2500 niet ter besluitvorming op de agenda. Bij dit agendapunt vindt u een overzicht van de goedgekeurde bewonersinitiatieven tot en met €2500 van de afgelopen maand.

Een overzicht van alle uitgestuurde wijkraadsadviezen is te vinden op: Wijkraadadviezen RotterdamRaad - iBabs RIS Reacties op de adviezen van de wijkraad Crooswijk die in de afgelopen maand zijn binnengekomen worden bijgevoegd bij dit agendapunt.

Rick wilde een ongevraagd advies over deelvervoer. Hij heeft mobiliteit gesproken en ze zijn bezig met een onderzoek naar mogelijke plekken in de wijk. De wijkraad komt hier op terug.

Herdenking begraafplaats Crooswijk

• Op 4 mei herdenking op de algemene begraafplaats. Rick en Doortje gaan een krans leggen. Oproep aan bewoners om er ook bij aanwezig te zijn.
    • Voor volgend jaar iets organiseren op de Boezembocht.
    • Koningsdag: Een groot feest. Wees aanwezig!

Wilt u de wijkraad Crooswijk ook volgen buiten de bijeenkomsten om?
    ► Ga naar het Facebook profiel van Wijkraad Crooswijk
    ► Ga naar het Instagram profiel van Wijkraad Crooswijk