Wijkraad Agniesebuurt-Provenierswijk (formeel)

woensdag 20 september 2023

Bundelinc, Vijverhofstraat 116

Klaas van der Burg

Als u wilt inspreken kunt u dit tot uiterlijk 20-9-2023 12.00 uur per mail doorgeven aan de wijkraadscoördinator Paul Hulsebosch e-mailadres ppt.hulsebosch@rotterdam.nl

Aanwezig:
    Klaas van der Burg (voorzitter)
    Gabriel de Athayde
    Barend van de Donk
    Darmilen Ersilia

Afwezig:
    Ingeborg Absil
    Steven Spanjersberg
    Lucas van Zuijlen

Ook aanwezig: Paul Hulsebosch (wijkraadcoördinator)

Aantal bezoekers: 13

Vastgesteld conform

Voorzitter Klaas van der Burg beëdigd Darmilen Ersilia tot lid wijkraad Agniesebuurt-Provenierswijk

Mededelingen

Simone Romanow pleit voor een wormenhotel in Agniesebuurt-Provenierswijk. De gemeente verstrekte op experimentele basis modellen, maar die voldeden niet. Simone probeert dit ontwerp te verbeteren, naar voorbeeld uit andere steden. Zoekt geïnteresseerden die met haar het wormenhotel willen onderhouden. Overweegt bewonersinitiatief in te dienen, voor verwezenlijking hotel. Contact via Simone Romanow, Provenierssingel 69A, simone.romanow@gmail.com, 0628435059. Zie bijlage.

Diana Merten vraagt wijkraad naar plannen voor fietsenstalling Stationssingel 7 t/m 31. Heeft wijkraad daar eerder naar gevraagd, maar geen reactie ontvangen. Wijkraad zegt reactie binnen twee weken toe. Brengt verder het idee naar voren om stoeptegels te plaatsen waarop verbod voor fietsen en scooters staat afgebeeld. Overweegt daar bewonersinitiatief voor in te dienen

Marjan van Hoorn vraagt wijkraad om maatregelen tegen overvloedig geparkeerde fietsen op hoek Harddraverstraat - Spoorsingel. Vraagt om weesfietsactie gemeente. Zie bijlage.

Erin Frugia vraagt aandacht voor de de Doe-het-zelf-werkplaats aan de Schout Heynricstraat. Daar kunnen bewoners (met hulp van vrijwilligers) zelf hun fiets repareren.
    Gevestigd in kleine container met gereedschap en kleine tuin ernaast.
    Openingstijden werkplaats: dinsdag van 18:00 tot 21:00.
    Website - Facebook - Instagram
    Organiseren Doe-het-zelf-herfstfeest op 30 september, van 16:00 - 22:00 uur. Zie bijlage.

Vastgesteld conform

Wijkraden kunnen - als ze dat willen - per 1 oktober 2022 beslissingsbevoegdheid hebben over bewonersinitiatieven.

Wijkraad besluit beslissingsbevoegdheid te willen over aanvragen bewonersinitiatieven (ingaande 1 oktober 2022).

Stemming unaniem (4 stemmen)

Marjan van Hoorn heeft aanvraag bewonersinitiatief ingediend voor onderhoud van de Heultuin bij theater 't Kapelletje. Vraagt verder om vrijwilligers die willen helpen met het verwijderen van oude begroeiing. Elke zondagochtend van 09:00 tot 13:00 uur.

Wijkraad adviseert wijkmanager positief te beschikken op aanvraag Marjan van Hoorn ten behoeve van onderhoud Heultuin.

Stemming unaniem (4 stemmen)

Het ontwerpbestemmingsplan Zomerhofkwartier ligt ter inzage van vrijdag 1 september tot en met donderdag 12 oktober 2023. Binnen die termijn kan er ook bezwaar gemaakt worden.

Op woensdag 4 oktober organiseert de gemeente een voorlichtingsbijeenkomst van 17.00 tot 19.00 uur bij Crimson Architectural Historians aan de Delftsestraat 33 voor de omwonenden en de ondernemers van het Schiekadeblok.