Dorpsraad Hoek van Holland (formeel)

Formele bijeenkomst dorpsraad Hoek van Holland

donderdag 26 oktober 2023

Huis van de wijk De Hoekstee, Mercatorweg 50 in Hoek van Holland, zaal MFR

Jacco van Dam

Als u wilt inspreken kunt u dit tot uiterlijk 26 oktober 2023 12.00 uur per mail doorgeven via gebiedhoekvanholland@rotterdam.nl.

Opening

Vastgesteld met toevoeging van:
    - bespreken dekkingsgraad Brandweer
    - besluitvorming ongevraagd advies opslag ammoniak in de haven
    - mededeling Oud en Nieuw

Bewoner: opmerking/oplossing: overlast van vuil en fietsen. Als dit opgeruimd wordt is de actie opzomeren overbodig.
    DR: Uitleg proces: melden via MeldR en als daar niet naar gehandeld wordt dan meldingsnummer doorgegeven. aan de dorpsraad

Voorstel: rondje met Stadsbeheer. Wijknetwerker neemt contact op met de gebiedsregisseur.

Enkele opmerkingen van een bewoner:
    1. hoe kunnen we de pier aantrekkelijk maken, renoveren?
    DR: Pier is niet van Rotterdam en verboden te betreden. De gemeente heeft reeds met RWS gesproken.
    2. voormalig scoutingterrein is  prima geschikt is als hondenuitlaatplek.
    DR: wordt als optie meegenomen
    3. elke zondag 11 uur komen 5 vliegtuigen over Hoek van Holland en voeren allerlei stunts uit. Dit is levensgevaarlijk en niet wenselijk boven het dorp.
    Dit moet stoppen.

De dorpsraad gaat in gesprek met het projectteam.

Mevr. Vos-Benne heeft een antwoord opgesteld. Dit wordt aan de projectorganisatie toegestuurd.

Naar aanleiding van een persbericht zijn er vragen over de dekkingsgraad van de brandweer. Volgens het artikel is er een moment waarbij de dekking niet gegarandeerd is.
    In een bijeenkomst met de Brandweer werd deze dekking gegarandeerd.
    De dorpsraad beraad zich op een te nemen actie.

De wijknetwerker deelt mee dat komende jaarwisseling het vuurwerk afgestoken wordt aan de Koningin Emmaboulevard.

Het uitblijven van een reactie op de woningbouwmogelijkheden in Hoek van Holland door stadsontwikkeling wordt in de bijeenkomst besproken. Dit onderwerp is opgeschaald richting Rayondirecteur.
    Kringloop gaat uit het oude deelgemeente kantoor. Pand is verkocht. De Ontmoeting komt hierin.
    Verbod op zonnepanelen. Lopende projecten gaan wel door.
    Kwaliteit Harwichweg is slecht. Wanneer wordt dit opgepakt?
    Alternatief voor woningbouw Speelbergstraat? Andere locaties worden gezocht. Besluit woningbouwvereniging.