Wijkraad Overschie (formeel)

maandag 28 november 2022

Museum Oud Overschie, Overschiese Kerksingel 1 (achterkant museum)

Jeroen van der Steen

Als u wilt inspreken kunt u dit uiterlijk 28 november 2022 tot 12.00 uur per mail doorgeven via gebiedOverschie@rotterdam.nl.

Opening

Akkoord bevonden.

Inspreekrecht bewoners

Dhr v/d Berg vroeg aandacht voor kunstwerken c.q. bijzondere objecten in het kader van de gebiedsontwikkeling op de Starrenburg-locatie. Het gaat om:

1. Naast de hoofdingang van de voormalige ambachtsschool aan de 2e Hogenbanweg 111 bevindt zich in de gevel een mozaïek van kunstenaar Henk de Vos.
    2. Op het schoolplein van de voormalige C. Leeflangschool (nu de kinderopvang) staat het kunstwerk ‘Hond’ van kunstenaar Kees Timmer.
    3. Bij de transformatie van de RK Kerk OLV van Altijddurende Bijstand aan de Burg. Baumannlaan 169 van kerk naar appartementen is een bijzonder smeedijzeren doophek uit de kerk veiliggesteld; dit object bevindt zich nu in het museum Oud Overschie.

Het verzoek van dhr. Van den Berg was om bij de gebiedsontwikkeling Starrenburg:
    • tijdig aandacht te hebben voor het bestaan van deze drie objecten;
    • ervoor te zorgen dat de objecten 1 en 2 niet beschadigd raken;
    • de objecten 1 en 2 bijtijds zorgvuldig te verwijderen en tijdelijk op te slaan;
    • de drie objecten een passende nieuwe plaats te geven in de plannen voor de gebiedsontwikkeling Starrenburg.

Wijkmanager neemt dit op met cluster stadsontwikkeling.

Mevr. de Jong geeft aan het advies van de wijkraad goed en volledig te vinden, maar dat het wel jammer is dat de wijkraad zich niet expliciet uitspreekt tegen groei.

Advies akkoord bevonden. De wijkraadcoördinator zorgt dat het getekende advies richting college gaat.

Dit punt is uitgesteld naar een nog te bepalen datum in 2023 en daarom niet inhoudelijk behandeld.

Dinsdag 29 november, woensdag 30 november en donderdag 1 december staan optioneel gereserveerd.

De wijkraad zorgt dat uiterlijk donderdag 1 december feedback komt, waarna de wijkmanager vrijdag alle input kan verwerken op vrijdag 2 december.

Akkoord bevonden.

Woensdag 11.01.2023 15.00/16.30 optie

Punt is inhoudelijk niet behandeld vanwege uitstel bezoek door wethouder Simons. De nieuwe datum is woensdag 11.01.2023 (15.00/16.30 uur).

- Bas van Vliet en Roelant Siekman sluiten aan bij de voorbespreking met bewoners betreft oud en nieuw viering rondom Saenredamplein.
    - Hannagnes Faber geeft aan wanneer input voor NiO december af moet zijn. Dit is maandag 12 december. De input volgt.
    - Roeland Siekman sluit 2 december aan bij DDO (veiligheid)