Wijkraad Beverwaard (formeel)

maandag 13 maart 2023

IJsselburgh, Schinnenbaan 130

Als u wilt inspreken kunt u dit tot uiterlijk 13 maart 2023 12.00 uur per mail doorgeven via r.brons1@rotterdam.nl

afwezig: Aad
    Resul is pltsv. voorzitter
    gast: Clide Pinas van Sol

de heer Pinas licht opdracht SOL toe
    het activiteitenplan van SOL wordt zo spoedig toegestuurd
    er wordt een kwartaaloverleg ingepland tussen wijkraad en sol

toegevoegd wordt 1.a, kennismaking en gesprek met Clide Pinas, Sol

mevrouw Osenga komt niet inspreken maar toehoren

zie de bijlagen

de wijkraad stemt in met de vaststelling van het wijkakkoord en neemt kennis van de brief van het rayon

- wijkraad is positief over hogere en snellere frequentie lijn 23
    - wijkraad wil graag aanvullende ov alternatieven voor feyenoord wedstrijden zoals een pendelbus
    - rita stelt advies op en verstuurt het voor de deadline van 13 maart

de wijkraad stemt in met het tekstvoorstel over het gevraagde advies toekomst tramnet

aanwezig: Aad, Marja, Latoya, Leonard, Krista, Rita

Simons geeft aan dat er 1500 unieke acties zijn ingediend door de wijkraden en het lijkt erop dat 95% binnen de bestaande bemensing en financiële middelen uitvoerbaar is. Hij geeft wel aan dat dit traject niet voor elk jaar gevolgd kan worden, dus dat nu wordt gekeken hoe de verdere uitvoering van het wijkakkoord gestalte kan krijgen. Hij erkent dat het tempo moordend was en ingegeven door het motief om claims mee te kunnen nemen in de voorjaarsretraite van het college.

Cultuurbudget:
    - Simons geeft aan dat er plannen zijn om het budget meer evenwichtig over de wijken te spreiden, maar dat hier nog geen uitvoering aan gegeven is. Het voornemen is om meer horeca op zuid te krijgen en mogelijk ook meer culturele instellingen en evenementen.
    Marja: zuid staat niet eens op de vvd kaart. nb: stuur de kaart naar zijn assisten

Samenwerking clusters
    - Alle clusters moeten letten op tijdig betrekken van wijkraden bij plannen en projecten. Sowieso heeft Simons zijn meeste aanvullende projecten geschrapt omdat hij meent dat deze in de toekomst via de wijkakkoorden moeten lopen.

Geld winkelcentrum
    - Marja licht het veiligheidsplan toe (verlichting) voor winkelcentrum en de claim voor budget. Simons geeft aan dat het in wijkakkoord thuis hoort (waar het ook in staat bij stedelijke programma's voor beverwaard). Krista wil wel kijken naar budget voor dit plan.

Betaald parkeren
    - wethouder gaat ervan uit dat Beverwaard buiten de ring ligt en geen onderdeel ervan is. Hij gaat dit checken. Wijkraad maakt zich zorgen over betaald parkeren bij evenementen zoals feyenooord. Simons gaat dit met Karremans opnemen. Dit geldt ook voor het matige OV in oud IJsselmonde en Beverwaard  in de weekenden.
    - Er wordt maatwerk gemaakt voor betaald parkeren, ook op aandringen van wijkraad IJsselmonde, maar deze toezegging is nog niet uitgewerkt - wordt ook met Karremans opgepakt

Welzijn/SOL
    - Simons hoort het signaal dat er veel subsidie naar welzijn gaat en resultaten vaak onduidelijk zijn plus het feit dat veel organisaties hetzelfde lijken te doen. Simons geeft aan deze signalen vooral bij te houden en te bespreken met wethouder Achbar

Stormpolder
    - Simons kan een injectie van 20.000 niet toezeggen maar hij begrijpt wel het idee dat er wat extra werk verzet moet worden om de boel weer op gang te krijgen zodat er weer vrijwilligers zich aanmelden en mensen weer lid worden. Hij noteert wel de claim

Ouderen
    de wethouder geeft aan dat hij met wethouders Achbar en Buijt bezig is om het eten voor ouderen weer een impuls te geven - ook financieel

Rita gaat een concepttekst maken voor brief aan Simons met de gedane toezeggingen

10. 4.e

- Stormpolder
    - SOL
    - Scholen, over ontbijt/lunch
    - Berna met update over sociale veiligheid
    - schouwen veilig/stadsontwikkeling
    - 21 april winkelcentrum dag
    - 22 mei - eten in De Gouden Leeuw met coach (is wat naar later verplaatst ivm agenda onderwerpen) of bowlen en eten - kan ook omgedraaid worden met 21 april winkelcentrum dag
    - 4 mei - dodenherdenking - gevraagd om deelname vanuit Beverwaard

21 april winkelcentrum dag is vervangen in 17 april, presentatie wijkakkoord
    resul mail sturen over 14010 data dump

In het eerdere gesprek over de Stormpolder is aangegeven dat de wijkraad veel potentiele vrijwilligers kent. BSW wil graag met deze mensen in contact komen en vraag om deze namen.

Rondvraag