Wijkraad Beverwaard (formeel)

maandag 14 november 2022

IJsselburgh, Schinnenbaan 130

Broer

Als u wilt inspreken kunt u dit tot uiterlijk 14 november 2022 12.00 uur per mail doorgeven via r.brons1@rotterdam.nl.

uitnodigingen:

afwezig: Ashis Matura, Latotya IJzerdoorn
    diverse gasten aanwezig

uitnodigingen: tramnet voor zuid
    terugkoppeling: Marja over netwerkwandeling met SOL

- Marja leest een tekst voor over samenwerking met ambtelijk apparaat in de wijk en wijkraad (zie bijlage). Er wordt gevraagd om meer en betere samenwerking. De rayondirecteur Andre Hammink bevestigt deze intenties. Deze tekst is tot stand gekomen ivm onduidelijkheid wijkakkoord in relatie met veiligheidsactieplan.
    - de agenda wordt vervolgens conform voorstel vastgesteld

Inspreekrecht bewoners - geen insprekers gemeld

de wijkraad heeft de afgelopen week de meningen en ideeën van bewoners opgehaald. Daar is een groslijst uitgekomen van onderwerpen die de basis zal vormen voor het wijkakkoord en het het jaarplan 2023 in het bijzonder. De wijkraad heeft deze op basis van 7 thema's uitgewerkt (zie bijlage).
    Voor de Beverwaard is ook een actieplan in werking dat onder leiding van Cüney Zeman wordt uitgevoerd. Hoe bestaan straks actieplan en wijkakoord zich tot elkaar en naast elkaar.
    De tussenrapportages september zijn toegevoegd. De doelstellingen zijn:
    • Een veiliger, gezonder en kansrijker opgroeiklimaat
    • Minder kwetsbare gezinnen
    • Minder armoede en schulden
    • Meer vertrouwen in de overheid (zichtbare, nabije overheid)
    • Verbeteren van de openbare ruimte/de woonomgeving en voorzieningen.

Cüneyt Zeman is uitgenodigd om inzicht te geven in de inzet voor de komende tijd. Wat zijn de speerpunten en wat mist er eventueel? Kan er (efficiënt) samengewerkt worden en zo ja, hoe dan?

- marja verwoordt onvrede over samenwerking in Beverwaard met vooral betrokkenen bij veiligheidsactieplan. Zie tekst bij besluitenliijst.
    - Andre Hammink: het wijkakkoord wordt opgesteld in het kader van wijk aan zet en er worden gelden aan toegewezen.
    - in het wijkakkoord kan zelf een keuze gemaakt worden tussen samenwerking of de acties ontkoppelen
    - de samenwerking met clusters moet beter
    - afgesproken wordt om in 2023 een kwartaaloverleg in te plannen over actieplan/wijkakkoord
    - cuneyt draagt zijn taken over aan nieuwe wijkmanager

Er is veel informatie opgehaald vanuit like je wijk en de 'plakmuur'. Ik ga deze week zoveel mogelijk onderwerpen bundelen. Er is ook het lijstje van Resul (zie bijlage).

21 en 28 november zijn extra bijeenkomsten gepland voor de uitwerking resultaten participatie in concept wijkakkoord.
    21 november is bedoeld voor het maken van de groslijst 2023 en en vervolgens selectie. Deze lijst zal 1 december worden ingeleverd.
    28 november is voor analyse met zeewaardig voor volledige invulling wijkakkoord. Naar aanleiding hiervan wordt het volledige wijkakkoord geschreven waarover wijkraad op 19 december een besluit neemt.

- voorstel is om eind januari een netwerkborrel te organiseren
    - voorstel is om een gezamenlijke niewsbrief te maken - met like je wijk - gemeente - wijkraad
    - de planning is akkoord

Doel college: met bewoners in gesprek over Beverwaard

09:30 Ontvangst in de wijkhub
    09:35-09:45 Beverwaard door een bewoner -
    Corra Luijks geeft informatie over Beverwaard

De wijkraad stelt de installatie op voor de wijkhub.
    in wijkhub: welkom door Aad Broer: hij introduceert de wijkraad en welke inspanningen de wijkraad heeft geleverd om het meepraten vorm te geven. Hij nodigt het college uit om mee naar buiten te gaan.
    09:45-10:15 Themabespreking door Wijkraad - buiten bij installatie waar bewoners hun mening geven
    Wijkraadsleden die buiten in gesprek zijn met bewoners kunnen aangeven welke onderwerpen belangrijk worden gevonden. College uitnodigen om bewoners te vragen hun mening over beverwaard te geven.

Bewoners worden uitgenodigd om mee te wandelen door de wijk.
    De wijkraad wandelt mee om dieper in te gaan op onderwerpen die zij van belang vinden. (zie hieronder)

10:15-11:15 Wandelen door Beverwaard
     Aan de hand van een aantal thema’s gaat het college wandelen
     door de wijk. Bij elke onderwerp zijn wethouders, deskundige en
     bewoners aanwezig.

Thema: jeugd & onderwijs

Thema: buitenruimte

Thema: armoede

Thema: wonen

Thema: ondernemers

Bewoners:
    11:15 – 12:00 Bezoek Huis van de Wijk Focus
     Ontvangst met versnapering. Bezoek activiteiten en gesprek met de
     Bewoners.
    11:55-12:00 Afronding
     Andre Hammink spreekt iedereen toe en sluit af, leden college nemen
     Afscheid en vertrekt

NB: wijkraad kan bewoners uitnodigen met college mee te wandelen!!

- draaiboek is akkoord
    - wijkraad sluit bezoek college af

NB: Marja had een verzoek tot wijziging
    NB: kijk naar het zomerreces