Wijkraad Het Lage Land, Prinsenland en ’s Gravenland (formeel)

Formele bijeenkomst wijkraad LLPG

donderdag 7 december 2023

Het Palet

H.M. Davids

Als u wilt inspreken kunt u dit tot uiterlijk 7 december 2023 12.00 uur per mail doorgeven via gebiedprinsalexander@rotterdam.nl.

De bijeenkomst start om 20.00uur.
    Aanwezig: Ron Davids, Paul Whitehouse, Jan-Dirk Wildeboer, At Polhuis, Jan-Willem Prakke, Janine Kallenbach.
    Afwezig: Annemoon Wanders.

De agenda wordt unaniem vastgesteld. De wijkraad wenst einde van de bijeenkomst over verschillende lopende onderwerpen met elkaar te bespreken.

Inspreekrecht bewoners
  4. 3.1

Dhr. Van Zalen is niet aanwezig.

5. 3.2

Mevr. Van Brakel en mevr. Claassen zijn aanwezig om in te spreken over de verkeersveiligheid rondom Hoofdweg secundair.
    Mevr. Van Brakel legt uit hoe gevaarlijk rondom de Hoofdweg secundair is. Samen met andere bewoners is er een plan ontwikkeld om de verkeersituatie ter plekke te verbeteren. De hulpdiensten hebben een negatief advies gegeven op het plan. De bewoners vinden dat er onvoldoende onderbouwing is geweest. De bewoners willen inzicht in de onderbouwing van de hulpdiensten.

Er zijn geen tellingen geweest. Ook is het niet bekend wat de stand van zaken is m.b.t. aantal ongevallen. Deze twee punten zijn niet helemaal helder. De adviezen van de huldiensten zijn ook niet bekend, ook niet bij de wijkraad.

De wijkraad stelt voor om de adviezen in te zien. Daarna kan er een gesprek ingepland worden met de indieners en de afdeling Mobiliteit.

7. 4.1

De wijkraad stelt het concept Jaaractieplan 2024 unaniem vast.

8. 4.2

De wijkraad gaat unaniem akkoord met het advies. Het advies wordt  doorgestuurd.

Ter bekrachtiging
  10. 5.1

11. 5.2

De wijkraad heeft in informeel overleg het bewonersinitiatief 23-1413 Kerstlunch ouderen in de wijk geaccordeerd en een bedrag van EURO 9.500 toegekend.
    De wijkraad wordt gevraagd het besluit in de openbare bijeenkomst te bekrachtigen.

De wijkraad bekrachtigt het bewonersinitiatief Kerstlunch voor ouderen in de openbare bijeenkomst.

De wijkraad bespreekt verschillende lopende zaken met elkaar.

- Het verzoek van een bewoner m.b.t. betaald parkeren rondom  Jacques Dutilhweg. Aangezien er alleen een verzoek is binnengekomen, is de wijkraad van mening dat er onvoldoende draagvlak is voor het onderwerp. De wijkraad wil graag polshoogte nemen, desnoods door middel van een schouw met de cluster en de bewoner. De wijkraadcoördinator geeft het aan de betreffende cluster door.
    - Ontwikkeling Oostflank. Op korte termijn zal de waterproblematiek geadresseerd worden. Er is een werkgroep gevormd (Rotterdam Weerwoord, Hoogheemraadschap) n.a.v. het MER. De wijkraad wenst om een sessie over het onderwerp begin volgend jaar te organiseren.
    - Lente-event. Janine Kallenbach en Paul Whitehouse zijn namens de wijkraad bezig met het organiseren van het grote sport evenement. Ze geven een korte toelichting over de stand van zaken. Het evenement wordt gehouden het liefst in juni, samen met het evenement rondom JAP2024 (volgens de planning 8 juni 2024).
    - Afspraak met de directie Bibliotheek Rotterdam. Jan-Dirk Wildeboer zal zelf een afspraak proberen in te plannen.
    - Afvaardiging jubileum 16 december a.s. Jan-Dirk Wildeboer neemt contact met Carla Lecluse en regelt het bezoek bij de jubilaris.
    - Informele bijeenkomst wijkraad 14 december a.s. De voorzitter geeft aan dat hij afwezig zal zijn. Ook zijn er 3 andere leden die aangeven niet aanwezig te kunnen zijn. De informele bijeenkomst van 14 december a.s. komt te vervallen.
    - Bewonersinitiatief 23-1905 - Wijkmagazine. Om vertraging te voorkomen, besluit de wijkraad om het bewonersinitiatief 23-1905 Wijkmagazine te behandelen. De wijkraad besluit unaniem, cf. advies, om een bedrag van EURO 20.000 toe te kennen.

De bijeenkomst eindigt om 21.34uur.