Wijkraad Het Lage Land, Prinsenland en ’s Gravenland (formeel)

Formele bijeenkomst wijkraad LLPG

donderdag 6 april 2023

Het Palet

H.M. Davids

Als u wilt inspreken kunt u dit tot uiterlijk 6 april 2023 12.00 uur per mail doorgeven via gebiedprinsalexander@rotterdam.nl.

Mededelingen/ingekomen stukken:
    - Advies werkgroep Bewonersinitiatieven en gevraagd advies;
    - Reactie advies Tram ToekomstNet

De bijeenkomst start om 20.00uur.
    Aanwezig: Ron Davids, Paul Whitehouse, At Polhuis, Annemoon Wanders, Jan-Dirk Wildeboer, Janine Kallenbach, Jan-Willem Prakke.

Mededelingen:
    - At Polhuis stelt voor om de verdeling van de taken, cf. voorstel informeel overleg, voor de volgende informele bijeenkomst te organiseren.
    - At Polhuis is in gesprek met de bewoners van de Parallelweg/Hoofdweg. De wijkraad wil graag het onderwerp tijdens een schouw met SO bespreken.

De agenda wordt unaniem vastgesteld, cf. voorstel.

Er zijn geen insprekers officieel aangemeld, maar er zijn twee bewoners die aanwezig zijn en graag willen inspreken.
    Mevr. Brenda Kejzer is aanwezig om met de wijkraad in gesprek te gaan over een omheind spelveldje voor kleine hondjes in Prinsenpark. Mevr. Kejzer heeft een idee ingediend, via de flyers die in de brievenbus verspreid werden - "Heeft u een idee voor het park?". In het begin heeft ze geen reacties ontvangen, maar op een gegeven moment is ze door de wijknetwerker gevraagd om af te spreken. De wijknetwerker is aan de slag gegaan met het onderwerp, wel heeft dat niet geresulteerd in een verwachte resultaat. Cluster SB ging niet mee met het voorstel. De wijkraadsleden stellen vragen ter verduidelijking. De wijkraad vindt het een sympathiek idee, de onderhoud lijkt in voorzien te zijn, daar waar de eigenaren hun verantwoordelijkheid willen dragen. De wijkraad stelt voor om een gesprek met de wijknetwerker te laten plaats vinden, en kijken naar mogelijkheden.
    Mevr. Annemarie Suur gaat in gesprek met de wijkraad over Prinsenpark en de A. Noordewier Reddingiuslaan. Mevrouw Suur vertelt over de verandering in het straatbeeld de afgelopen periode. De ervaring is dat er veel gebouwd in de omgeving werd, er is sprake van minder groen, ook het gevoel van veiligheid is er op achteruit gegaan. Er zijn ook veel meer auto`s, toenemende parkeerdruk, met als gevolg parkeren in de groene strook.  Mevr. pleit ervoor om een veilige, groene en duurzame oplossing te vinden voor de strook (wellicht voor een deel/ halve verharding). Mevr. Suur is op zoek geweest binnen de gemeente naar een instrument voor participatie. De buren zijn op zoek naar hulp om vorm te geven aan de oplossing.
    Mevr. Suur heeft ook een klacht over het maaibeleid van de begraafplaats. In het kader van de biodiversiteit, pleit mevr. ervoor om een andere periode te hanteren. Mevr. wil graag in contact met de begraafplaats komen.
    Een derde punt heeft te maken met Prinsenpark. Ze geeft aan dat er meer gedaan kan worden in het kader van biodiversiteit (bijvoorbeeld een insectenhotel, een vleermuizenkast). Ook het gemis van een watertappunt en een stroomvoorziening wordt geagendeerd. Het Prinsenpark is meegenomen in het JaarActiePlan.

Ter kennisname
  5. 4.1

Conform toezegging, wordt de wijkraad per kwartaal geïnformeerd over de bewonersinitiatieven die ingediend en/of gehonoreerd zijn.
    Paul Whitehouse heeft een vraag over het initiatief bloemschikken (waarom het verlengde bedrag hoger is dan het gevraagd bedrag).

De wijkraad heeft kennis genomen van het overzicht 1e kwartaal bewonersinitiatieven.

Ter besluitvorming
  7. 5.1

Conform de verordening, wordt de voorzitter van de wijkraad voor een termijn van 1 jaar verkozen. Na afloop van de termijn, worden er opnieuw verkiezingen voor de voorzitter gehouden. De verkiezing voor de voorzitter dient in het openbaar plaats te vinden, stemmen geschiedt per brief.

De wijkraad stemt in eerste instantie voor het kiezen van een voorzitter uit eigen midden of het college een externe voorzitter laten aanwijzen. Er zijn 7 stemmen uitgebracht, 6 voor het kiezen van een voorzitter uit eigen midden, 1 stem voor een externe voorzitter. De wijkraad heeft gekozen voor het aanwijzen van een voorzitter uit eigen midden.
    Er wordt overgegaan tot de kandidaatstelling. Er zijn 2 kandidaten: Janine Kallenbach en Ron Davids. Allebei de kandidaten krijgen de gelegenheid om een korte pitch te houden. Er wordt overgegaan tot stemming. De stemming geschiedt per stembiljet. Er worden 7 stemmen uitgebracht:
    - 1e ronde:  1 stem blanco, 3 stemmen voor Ron Davids, 3 stemmen voor Janine Kallenbach. Er is geen kandidaat die een meerderheid in de eerste ronde krijgt. Er wordt een tweede ronde gehouden.

Er volgt een 2e ronde: 1 stem blanco, 3 stemmen voor Ron Davids, 3 stemmen voor Janine Kallenbach. Er is geen kandidaat die een meerderheid in de tweede ronde krijgt. De bijeenkomst wordt geschorst en er wordt de mogelijkheid geboden aan de twee kandidaten om met elkaar in gesprek te gaan.

Er volgt een 3e ronde: 1 stem blanco, 2 stemmen voor Janine Kallenbach, 4 stemmen voor Ron Davids. Ron Davids wordt verkozen tot voorzitter van de wijkraad Het Lage Land, Prinsenland, `s-Gravenland.

Er wordt een besluit benoeming voorzitter getekend.

Ter bekrachtiging
  9. 6.2

De bijeenkomst eindigt om 22.33uur.